حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 97 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
تربیت حاج قاسم هایی برای آینده (اخلاص و ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع))
12 ژانویه 2024 - 15:36
شناسه : 536
بازدید 33
2
تربیت حاج قاسم هایی برای آینده (ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع))بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.
ارسال توسط :
پ
پ

تربیت حاج قاسم هایی برای آینده (ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع))

خطبه های نماز جمعه شهرستان فریمان

خطبه ۱۵۹ مورخ ۵ آبان ۱۴۰۲

السلامُ علیکُم و رَحمَة الله

خطبه اول

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین. و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

«عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله وَ اُحَذِّرکُم مِن عِقَابِه»

موضوع بحث ما در خطبه های شش ماه دوم اصول تربیتی اسلام است

تربیت حاج قاسم هایی برای آینده (ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع))

بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.

  • اخلاص
  • ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع)

حاج قاسم سلیمانی از عمق جان شیفته اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود. اعتقاد و ارادت و عشق به خاندان رسالت در اعماق وجودش رسوخ نموده بود. پیوسته متوسل به آن اختران تابناک آسمان امامت و ولایت بود. هرگاه به زیارت مضجع شریف یکی از معصومین (ع) تشرف می‌¬یاف.ت سکر و نشئه حلاوت حضور در جوار مرقد مطهرشان، روح آسمانی او را جلا می‌ بخشید و به پرواز در می‌آورد و بهجت و سروری تام و تمام جان شیفته او را فرا می‌گرفت. مجلس عزای حسینی (ع) را برپا می کرد و خدمت در روضه سیدالشهدا (ع)را برای خود افتخاری بس بزرگ می دانست

از شاخصه های ایشان، ارادت و محبتی بود که به اهل بیت(ع) خصوصاً حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه(س) داشت؛ این شاخصه ایشان بود.

شما وقتی نگاه می‌کنید در صحبت ها و در کلام ایشان و در خاطرات اطرافیانش، ارادت به اهل بیت(ع)، ارادت به اباعبدالله(ع) و ارادت به مادرمان حضرت زهرا (س) را می‌بیند.

باید سعی کنیم بچه هایمان را ارادتمند و علاقه مند به مکتب اهل بیت (ع) بار بیاوریم که علاوه بر اینکه رستگار می‌شوند، رشد پیدا می‌کنند.

گاهی اوقات ما به اهل بیت (ع) دو‌ نگاه داریم، یک نگاه اینکه روز قیامت شفیع ما بشوند که بتوانیم از پل صراط و منزلگاه ها به راحتی عبور کنیم و وارد بهشت شویم، و نگاه دوم، توسل به اهل بیت (ع) برای رشد است.

امام حسن مجتبی علیه السلام : الزموا مودتنا اهل البیت فانه من لقی یوم القیامة و هو یودنا دخل الجنة بشفاعتنا و الذی نفسی بیده لا ینفع عبد عمله الا بمعرفتنا و آداء حقنا

«دوستی ما اهل بیت را بر خود لازم بدانید، زیرا هر کس عاشق و دوستدار ما اهل بیت باشد در روز قیامت با شفاعت ما وارد بهشت خواهد شد. سوگند به خدایی که جان من در دست اوست، عمل هیچ بنده ای سودی به حالش نخواهد داشت مگر اینکه ما اهل بیت را بشناسد و حق ما را ادا کند».

 

بچه های مان را ببریم در خانه اهل بیت (ع) و آنها را با اهل بیت مأنوس کنیم، کاری کنیم که محب اهل بیت (ع) شوند، پیرو اهل بیت (ع) شوند، اگر میخواهیم که در مکتب الهی سر بلند بیرون بیایند.

شخصیت حاج قاسم یک شخصیتی بود که دنیا را کوچک ندید، دنیا را محل و سکویی برای رشد دید. یعنی از این دنیا به خوبی استفاده کرد برای یک بی نهایتی، و لذا ببینید ما در دنیایی که قفس است، اهل بیت (ع) را در اختیار ما گذاشته اند، محبتشان را، ارادتشان را، همراهیشان را، باید از این فرصت استفاده کنیم.

والدین و مربیان شایسته می توانند از راه های مختلف، زمینه دوستی اهل بیت علیهم السلام را در کودکان و نوجوانان به وجود آورند و از این طریق فرزندان خود را به سوی فضائل و سجایای ستوده اخلاقی سوق داده و از آلوده شدن آنان به خصیصه های ناپسند و رذائل و مفاسد و انحرافات اجتماعی ممانعت به عمل آورند.

راهکارهای زیادی برای ایجاد محبت اهل بیت (ع) در فرزندان وجود دارد مانند نامگذاری کودک با نام های زیبای اهل بیت علیهم السلام، دقت در غذای کودکان و … اما چند راهکار مهم تر عبارت است از:

  • ذکر فضایل قهرمانانه اهل بیت

مردم، آرمانگرا و قهرمان دوستند. اگرشخصیت، فضلیت، فکر و فرهنگ امامان اهل بیت (علیهم السلام) را بشناسند به آنان علاقه پیدا می کنند و این علاقه به تبعیت و همسویی می کشد. امام رضا (ع) در حدیثی فرموده است: «ان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا» «مردم اگر خوبیهای حرفها و تعالیم ما را بشناسند، از ما پیروی می کنند.» اینکه چگونه مردم، جوانان و بشریت را با فرهنگ اهل بیت باید آشنا کرد، نکته ظریفی است و باید از تکنیک «هنر» استفاده کرد و در عرضه محتوای کلامی و حیاتی ائمه (علیهم السلام) به نسل امروز، کار رسانه ها در این جهت، مهم است و متاسفانه ضعیفیم. فضایل در دو محور است ۱- جهات آرمانی، خلقت، طینت و… ۲- جهات عملی و قابل اسوه گیری و تبعیت عینی و ملموس از رفتار اهل بیت. طرح هر دو جهت، عامل ایجاد علاقه است، ولی محور دوم موثرتر است که در عین بیان عظمت های فوق تصور، امکان راه یافتن به حریم کمال آنان هم باشد. نوشتن و سرودن در باره فضایل و خوبیهای ائمه و ترویج آنها میان نسل نو، محبت می آورد.

  • گره زدن خوشیهای زندگی به اهل بیت(ع)

به نحوی عمل کنیم که با دیدن چیزی و خاطره ای، پیوند با اهل بیت مطرح شود، جشن گرفتن و شیرینی و عیدی دادنها، و جشن تکلیف گرفتن و اعطای مدال و اهدای جوایز و تشویقها اگر در روز تولد فلان معصوم (ع) باشد، خواه ناخواه تاثیر غیر مستقیم دارد. گره خوردن یک خاطره خوش با اهل بیت. شبهای تولد یا روزهای میلاد ائمه، در خانه ها و مدرسه های ما باید یک حادثه خوب یا خاطره خوش پیش آوریم. مثلا با یک جعبه شیرینی به خانه رفتن، یا شب تولد امام هادی (ع) با یک جعبه شیرینی در دفتر مدرسه گذاشتن به همین مناسبتها، که سبب می شود از یاد نرود.

  • شرکت در تشکلهای هیئتی

برنامه های خودجوش نوجوانان که کار گروهی انجام دهند، مثل فعالیتهایی که در نیمه شعبان و برگزاری جشن دارند، یا تشکیل هیئت و راه انداختن دسته عزاداری یا آراستن مسجد، حسینیه و تکیه و برنامه های ایستگاههای صلواتی آب، شربت، اطعام، احسان و… همه گره زننده قلب نوجوانان با تشکیلات اهل بیت است. بچه ها زمینه های روحی دارند. اینها را باید به کار گرفت، در محله های مختلف از خود آنان «هیئت » درست کرد و خودشان مسؤولیت به عهده بگیرند تا فعال شوند. ایام محرم یکی از مناسبترین فرصتهای ایجاد اینگونه تشکلهای هیئتی از دانش آموزان بخصوص در مقطع راهنمایی و اوائل دبیرستان است. در عاشورا و نیمه شعبان، به خاطر شور عمومی مردم، بچه ها جذب اینگونه مراسم می شوند. برای استفاده از این حس خود جوش بچه ها و جهت دادن آن برای ایام دیگر باید سرمایه گذاری کرد. وقتی بچه ها برای خودشان در ارتباط با ائمه، صاحب علم، پرچم، دسته و هیئت می شوند، احساس تشخص می کنند.

  • ایجاد فضای جذاب در زیارت حرم ها

پدید آوردن صحنه ها و فضاهایی که بچه ها در شرایط خاصی قرار بگیرند و به تدریج حس درونی آنان بیدار شود و جذب گردند. چه بسا اگر کودکان را به حال خود رها کنیم، به این سمت و جهت، کشیده نشوند و به دعا و توسل نیایند. ولی اگر ترتیبی دهیم که در این فضا قرار گیرند، جذب می شوند. مثلا اردوها و دیدارهای از حرمها، زیارتگاه ها، مجالس دینی، دعا، توسل و عزاداری، محکم کننده این رشته و رابطه است. این همه اردوهای سیاحتی و زیارتی تشکیل می شود و دانش آموزان مثلا به قم، شیراز، مشهد، جمکران و امثال آنها می روند، تنها تماشای ساختمان، در، دیوار و گنبد نباشد، همراه این دیدارها، تغذیه فکری و روحی شوند و مطلب یاد بگیرند و الگو بگیرند و عشقها و علاقه هایشان را به این خاندان، پیوند بزنند. دیدار با شخصیتهایی که تاثیرگذارند در صورت امکان حتما در برنامه این سفرها و اردوها قرار بگیرند. شرکت در مجالس با حال، همین طور است.

انشاء بتوانیم این ویژگی شخصیتی را در فرزندان عزیزمان تقویت کنیم.

خدای  متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات امامان معصوم را عنایت فرما، گناهان ما را بریز آبروی ما مریز. امواتمان غریق رحمت بگردان به ویژه روح امام راحل و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای مدافعان حرم را در اعلا علیین با سید و سالار شهیدان ابی عبد الله الحسین محشور بگردان

 

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا، ابی‌القاسم محمّد و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیین المعصومین، سیّما علی امیرالمؤمنین، والصّدیقة الطاهرة سیّدة نساءالعالمین، والحسن والحسین، سیّدی شباب اهل الجنّة، و علی‌بن‌الحسین زین العابدین و سید الساجدین، و محمّدبن‌علی الباقر، و جعفربن‌محمّد الصادق، و موسی بن‌جعفر الکاظم، و علی‌بن‌موسی الرّضا، و محمّدبن‌علی الجواد، و علی‌بن‌محمّد الهادی، والحسن‌بن‌علی العسکری، والحجّة القائم الهادی المهدی. حججک علی عبادک، و امنائک فی بلادک.

اللهم  صلّ علی ائمّة المسلمین، و حماةالمستضعفین، و هداةالمؤمنین.

اوصیکم و نفسی بتقوی اللَّه.

کما قال الله تعالی فی محکم کتابه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

همه برادران و خواهران عزیز و همچنین خود را به رعایت تقوا و گزینش این راه نورانی و پُربرکت دعوت و توصیه میکنم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:اَلجُمُعَةُ إلَی الْجُمُعَةِ کَفّارَةُ ما بَیْنَهُما ما لَم تُغْشَ الْکَبائِرُ. (سنن ابن ماجه، ص ٢۶١)

«جمعه تا جمعه پاک‌کننده گناهانی است که در فاصله بین آن دو انجام شده، در صورتی که گناه کبیره مرتکب نشده باشد».

  1. تشکر می کنیم از امام جماعت، هیئت امنا و نمازگزاران محترم مسجد امام عسکری(ع)
  2. هفته بسیج دانش آموزی را در پیش داریم از ۸ آبان سالروز شهادت محمدحسین فهمیده (بسیجی ۱۳ ساله) تا ۱۳ آبان

ادای احترام می کنیم به ساحت مقدس همه شهدای دانش آموز و همچنین عرض ارادت به شهدای مدافع امنیت و حجاب  شهید آرمان علی‌وردی(۶آبان) و شهید روح‌الله عجمیان(۱۲ آبان)؛

عامل بقاء ایران اسلامی این است که این شیعه‌خانه اهل البیت علیهم السلام، دارای متنوع‌ترین گنجینه از شهدای سرافراز است، از شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای امر به معروف و نهی از منکر، شهدای عفاف و حجاب، شهدای غیرت، شهدای سلامت، شهدای دانشمند، شهدای مدافع امنیت و… . «هر ملتی که هنر شهادت را یاد گرفت، برای همیشه سربلند است»

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم که سرشت و سرگذشت و سرنوشت‌نامه انقلاب و نظام اسلامی است، در جمله‌ای چنین مرقوم کردند: «استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است…». واژه خون‌آورد واقعاً همان وصف برازنده‌ای است که باید برای نعمت بی‌بدیل امنیت در جمهوری اسلامی به‌کار برد.

 

اما مسائل روز:

در هفته گذشته شاهد مقاومت مثال زدنی مردم مظلوم غزه بودیم که دائماً در رسانه ملی پوشش خبری داده شد و در جنگ روایت ها حقیقتاً رسانه ملی خوب عمل کرد. اما ۲ نکته عرض می کنیم:

  • در هفته های گذشته بایدن و مکرون برای اعلام همبستگی با اسرائیل وارد تل‌آویو شدند. بر همگان ثابت شد که دست جنایتکار آمریکا و فرانسه و سایر همپیمانان غربی به خون بیش از ۷۰۰۰ فلسطینی مظلوم آغشته شده است
  • متأسفانه ۸ کشور عربی در نشست وزرای خارجه عربستان، امارات، اردن، بحرین، عمان، قطر، کویت، مصر و مراکش امروز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک بمباران مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین‌المللی را محکوم کردند. و حتی عربستان به جای اینکه از قدرت اقتصادی این کشورها به ویژه در آستانه زمستان و بحران انرژی در اروپا حسن استفاده کند، در یک اقدام بسیار عجیب کفن برای فلسطینی ها ارسال کرد
  • این در حالی است که محور مقاومت در همه ابعاد دیپلماتیک، رسانه ای، کمک های مالی و حمایت و همدردی عمومی (دیپلماسی اجتماعی) در ایران و عراق و یمن و ترکیه و … خیلی خوب عمل کردند حتی در لندن، آلمان، کانادا ، نیویورک و … راهپیمایی های عظیمی در حمایت فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل انجام شد که باعث عقب نشینی معنا دارد بایدن شد و گفت به اسرائیل توصیه میکنم وارد درگیری با حزب الله نشود

 

پروردگارا فرج مولایمان را تعجیل بفرما، مارا از یاران و انصار و اعوان ایشان قرار بده، به ما توفیق شهادت در رکاب امام زمان عنایت فرما، امواتمان را غریق رحمت بگردان ، مریض ها را شفای عاجل عنایت فرما، سایه مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

صدق الله العلی العظیم

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.