حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 97 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
تربیت فرزندانی منظم و با انضباط
12 ژانویه 2024 - 15:59
شناسه : 548
بازدید 73
6
تربیت فرزندانی منظم و با انضباط مانند حاج قاسم سلیمانیبحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.
ارسال توسط :
پ
پ

تربیت فرزندانی منظم و با انضباط

خطبه های نماز جمعه شهرستان فریمان

خطبه ۱۶۵ مورخ ۲۴ آذر ۱۴۰۲

السلامُ علیکُم و رَحمَة الله

خطبه اول

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین. و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

«عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله وَ اُحَذِّرکُم مِن عِقَابِه»

موضوع بحث ما در خطبه های شش ماه دوم اصول تربیتی اسلام است

تربیت فرزندانی منظم و با انضباط مانند حاج قاسم سلیمانی

بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.

  • اخلاص
  • ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع)
  • شجاعت
  • سخت­کوشی
  • وظیفه شناسی
  • نبوغ (هوش حل مسئله)
  • نظم و انضباط و دقت در امور.

یکی دیگر از ویژگی هایی که در مکتب حاج قاسم سلیمانی بود بحث نظم و انضباط بود.

یک شخصیت منظم یک شخصیت با انضباط؛

در خاطرات ایشان می‌گویند مثلا اگر ایشان در سوریه بود و جلسه ای در تهران تشکیل میشد که ایشان هم باید در این جلسه حضور پیدا می‌کردنند، ایشان سریع می‌آمد گاهی هم بدون خبر، بعد دوباره برمی‌گشتند به آن منطقه.

وجود مبارک امیرالمومنین (ع) در وصیت شان بر فرزندانشان تاکید بر نظم را به طور موکدا بیان می‌کنند.

آموزش نظم به کودکان می‌تواند تاثیر قابل توجه و طولانی‌مدتی در موفقیت دوران تحصیلی داشته باشد. وقتی دانش‌آموزان بتوانند منظم رفتار کنند و طبق تاریخ‌های معین، تکالیف خود را تحویل دهند و برای امتحانات مطالعه کنند، نمرات بهتری کسب کرده و محبوبیت بیشتری بین معلمان خواهند داشت. این موضوع در افزایش عزت نفس آنان نیز موثر است. پرورش مهارت رعایت نظم، در بزرگسالی منجر به ذخیره زمان، انرژی و پول در پروژه‌های مختلف می‌شود و به فرد در رسیدن به اهدافش کمک می‌کند.

شاید شما هم به عنوان والد گاهی حتی از چند عبارت کنایه‌ای طنزآمیز مثل: «اجازه بده بگم آقای همسایه بیاد لباساتو مرتب کنه یا قبلا این‌جا یک صندلی بود حالا روی اون درخت لباس سبز شده!» استفاده کرده باشید اما کلافگی یا عصبانیت چیزی را تغییر نمی‌دهد بلکه آموزش مهارت نظم لازم است. لازم است بدانید در سنین بزرگسالی، شکل‌گیری عادت به نظم و انضباط سخت است. بهتر است عادت  منظم بودن را در سنین پایین و درست زمانی که کودک، سطل اسباب‌بازی‌های خود را وسط خانه خالی کرده و پس از بازی رها می‌کند، در فرزند خود شکل دهید. از حدود ۳ تا ۴ سالگی به بعد فرزند شما آماده آموزش نظم است.

تعداد کمی از بچه‌ها به طور طبیعی و خودکار،  منظم رفتار می‌کنند و بیشتر آن‌ها نیاز به آموزش  دارند. آموزش نظم به کودکان مهارتی است که در طول زمان آموخته می‌شود. با کمک شما و کمی تمرین، بچه‌ها می‌توانند یک رویکرد موثر برای سازمان‌دهی کارهایشان ایجاد کنند.

راهکارهای آموزش نظم به فرزندان:

  • الگوی عملی نظم و انضباط پدر و مادر برای فرزندان

برای تربیت یک کودک منظم ابتدا باید به رفتار خود بنگرید زیرا پایه اصلی و اساسی نظم و انضباط در زندگی فرزندان، رفتار والدین است.

اگر والدین خود عامل نظم نباشند، تنبیه یا توصیه مکرر به نظم برای ایجاد نظم و رفع بی نظمی کودکان سودی نخواهد داشت.

بهترین وسیله آموزش کودک وجود نظم در رفتار والدین است زیرا کودکان بخش زیادی از آموخته های خود را از طریق مشاهده رفتار والدین یاد می گیرند.

در آماده شدن برای رفتن به جایی، مرتب بودن لباس، نظم در خانه و …

  • کارگروهی کلید اصلی کار است

نوشتن و تعیین مسوولیت های هر فرد تاکتیک مفیدی است. اما گاهی انسانیت نیز در این میان مطرح می شود. به طور مثال، هنگامی که کودک برای انجام کارهای خود تقاضای کمک می کند، عموما او را مجبور می کنیم تا خودش کارهایش را انجام دهد و با قاطعیت تمام می گوییم: «این کار توست! باید خودت به تنهایی انجام دهی».

اما گاهی کودک در انجام کارهایش به کمک نیاز دارد و نباید  این کمک را از او دریغ کرد زیرا به طور ناخواسته کودک را از انجام کارهای روزانه می ترسانیم. هنگامی که آنها درخواست کمک می کنند و ما با آغوش باز آن را می پذیریم و کمک می کنیم، کودک درس های مفیدی می آموزد: کودک یاد می گیرد با لبخندی به دیگران کمک کند. متوجه می شود کمک خواستن از دیگران اشکالی ندارد. در ضمن یاد می گیرد بدون انتظار به دیگران کمک کند. برعکس این قضیه هم خوب است. از کودک خود برای انجام کارها کمک بگیرید.

  • نظم آموزی به کودکان همراه با ترفند خرد کردن وظایف

بهترین راه آموزش نظم به کودکان این است که کمک کنید پروژه‌های مدرسه یا کارهای خانه را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنند. به عنوان مثال، انجام تکالیف را به سه قسمت تقسیم کنید: ۱- گذاشتن وسایل مورد نیاز برای انجام تکلیف روی میز ۲- انجام تکلیف ۳- جمع کردن وسایل و گذاشتن آن‌ها در کیف یا سرجای خود. شما می‌توانید قوانینی را برای آموزش نظم به کودکان وضع کنید مثلا: تا زمانی که دفتر و کتاب‌های مدرسه بعد از انجام تکالیف جمع نشده امکان بازی کردن با توپ نیست. همچنین این قوانین برای کارهای دیگر خانه مثل غذا خوردن و تمیز کردن میز شام و فعالیت‌های مشابه نیز کاربرد دارد.

 

  • پرورش کودک منظم با استفاده از  تکنیک چک لیست

هنگامی که بچه‌ها تمام مراحل مربوط به یک کار خاص را می‌دانند، به آن‌ها کمک کنید تا آن را به لیست کارهایشان اضافه کنند. مشق‌ها و کارهای معمولی را در لیست قرار دهید. بچه ها را تشویق کنید تا لیست را در جایی نگه دارند که اغلب آن را ببینند و مدام بتوانند دستاوردهایشان را بررسی کنند. برخی از بچه‌ها ممکن است لیست خود را با استفاده از یک برنامه تلفن هوشمند ایجاد کنند. برخی دیگر ممکن است آن را روی یک تخته وایت برد در اتاق خواب خود بنویسند یا از لیست کارهای روزانه آماده استفاده کنند.

فهرست‌ها حتی می‌توانند درباره کارهای ساده‌ای مثل «۳ کاری که کودکان باید قبل از خواب انجام دهند» یا «چه چیزی در تعطیلات باید انجام دهیم» باشند. قبل از خواب، دور هم بنشینید تا برنامه‌های روز بعد را مرور کنید. این یک راهکار موثر در آموزش نظم به کودکان است. این کار توانایی فرزندتان را در انجام وظایف و زمان‌بندی مناسب برای آن‌ها افزایش می‌دهد. تیک زدن جلوی موارد انجام شده و خط زدن آن‌ها از لیست کارها، به بچه‌ها احساس موفقیت می‌دهد.

  • ایجاد عادت نظم در کودکان با انجام کارهای ساده در خانه

به منظور آموزش نظم به کودکان، کارهایی را در خانه به آن‌ها بسپارید که شامل مرتب‌سازی یا طبقه‌بندی است. خالی کردن ماشین ظرفشویی، مرتب کردن جوراب‌ها یا کفش‌ها، تمیز کردن کمد و سایر کارهایی که شامل برنامه‌ریزی، تهیه لیست یا چیدمان می‌شود، انتخاب‌های خوبی هستند. می‌توانید از رنگ‌ها برای مرتب کردن کمک بگیرید.به عنوان مثال، پوشه‌ها، ماژیک‌ها و استیکرهای رنگی به دلیل جذابیت بصری، کودک را به مرتب کردن و ایجاد نظم در وسایل خود علاقه‌مند می‌کند.

اگر فرزندتان به اقلام خاصی علاقه‌مند است، او را تشویق کنید که مجموعه‌ای را جمع‌آوری کرده و سازمان‌دهی کند. این مجموعه می‌تواند شامل اقلام ساده‌ای مثل برگ درخت، تراش‌های فانتزی یا حتی ماشین‌های کوچک اسباب‌بازی باشد. هر چیزی که بتوان آن را مرتب و طبقه‌بندی کرد در آموزش نظم به کودکان مفید خواهد بود.

  • بازی برای آموزش نظم به کودکان

شما می‌توانید به منظور آموزش نظم به کودکان خردسال از بازی‌های هیجان‌انگیز کمک بگیرید. به طور مثال یک تایمر را برای مدت زمان کوتاهی، مثلا سه تا پنج دقیقه، تنظیم کنید و اعلام کنید هر کسی بتواند تعداد لگوی بیشتری در سطل اسباب‌بازی خود بریزد برنده است. در انتها می‌توانید تعداد لگو یا وسیله‌ای که هرکسی در سطل خود جمع کرده را بشمارید

انشاء الله بتوانیم این ویژگی شخصیتی را در فرزندان عزیزمان تقویت کنیم.

خدای  متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات امامان معصوم را عنایت فرما، گناهان ما را بریز آبروی ما مریز. امواتمان غریق رحمت بگردان به ویژه روح امام راحل و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای مدافعان حرم را در اعلا علیین با سید و سالار شهیدان ابی عبد الله الحسین محشور بگردان

 

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا، ابی‌القاسم محمّد و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیین المعصومین، سیّما علی امیرالمؤمنین، والصّدیقة الطاهرة سیّدة نساءالعالمین، والحسن والحسین، سیّدی شباب اهل الجنّة، و علی‌بن‌الحسین زین العابدین و سید الساجدین، و محمّدبن‌علی الباقر، و جعفربن‌محمّد الصادق، و موسی بن‌جعفر الکاظم، و علی‌بن‌موسی الرّضا، و محمّدبن‌علی الجواد، و علی‌بن‌محمّد الهادی، والحسن‌بن‌علی العسکری، والحجّة القائم الهادی المهدی. حججک علی عبادک، و امنائک فی بلادک.

اللهم  صلّ علی ائمّة المسلمین، و حماةالمستضعفین، و هداةالمؤمنین.

اوصیکم و نفسی بتقوی اللَّه.

کما قال الله تعالی فی محکم کتابه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

همه برادران و خواهران عزیز و همچنین خود را به رعایت تقوا و گزینش این راه نورانی و پُربرکت دعوت و توصیه میکنم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
. . . وَالْمَشْیُ إلَی الْجُمُعَةِ کُلُّ قَدَمٍ مِنْها کَعَمَلِ عِشْرِینَ سَنَةً، فَإذا فَرَغَ مِنْ صَلاةِ الْجُمُعَةِ اُجِیزَ بِعَمَلِ مِائَتَی سَنَةٍ.
. . . کسی که پیاده به سوی نمازجمعه در حرکت است، هر قدمی که برمی‌دارد، مانند عمل بیست سال است – و پاداش بیست سال دارد -. پس هنگامی که نمازجمعه را به پایان برد، پاداش دویست سال به او عنایت گردد.

(کنزالعمال، ج ٧، ص ٧٢٠)

شهادت سرور زنان بهشت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) را تسلیت عرض می کنم

امام باقر (ع) که ما اگر خاک پای ایشان را به دست بیاوریم از آن شفا می گیریم خودشان به مادرشان فاطمه زهرا (س) توسل می کردند حضرت امام محمّد باقر(ع) هرگاه تب، طاقتش را می‌ربود، آب خنکی طلب می‌کرد و وقتی که آب به دستش می رسید و جرعه ای از آن را می نوشید، لحظه ای از نوشیدن باز می ماند و سپس با صدای بلند به حدّی که بیرون خانه نیز شنیده می شد از ته دل، مادرش حضرت زهرا(ع) را صدا می‌کرد و می‌فرمود: «فاطمه! ای دختر رسول خدا!» و بدین گونه خود را از سوز تب نجات می داد و بر خویش مرهمی می نهاد و جان و روح خود را با یاد محبوب و توسّل به آن حضرت، آرام و عطرآگین می نمود.

لذا مقام معظم رهبری فرمودند ما رزق یک سال کشور را از فاطمیه می گیریم

انشاء الله مراسم فاطمیه را پرشکوهتر از همیشه برگزار کنیم و به ویژه در روز یک شنبه انشاء الله همه در مراسم دسته روی شرکت کنند تا دل فاطمه زهرا و رسول الله شاد شود

همچنین در این روز شهرستان فریمان افتخار دارد که میزبان شهید گمنام است. شهدایی که در همه لحظات ایثار و جهاد خود به یاد فاطمه زهرا(س) بودند. برنامه هم عزیزان تدارک دیده اند که این شهید عزیز به شهرهای سفید سنگ، قلندرآباد، برخی از مرکز دهستان ها و به ویژه به مدارس و دانشگاه و حوزه برده شود و همه این فضا ها معطر به عطر شهید شود

هفته پژوهش، روز وحدت حوزه و دانشگاه و روز حمل و نقل هم در پیش داریم که از زحمات این عزیزان قدردانی می کنیم

اما مسائل روز:

در عرصه بین الملل

“قانون وتو” مصداق بارز قانون جنگل است. قانون ظالمانه‌ای که بیش از ۷۰سال، درست در جایی که پای بازدارندگی اشغالگران و جنایتکاران به میان می‌آید، توسط اعضای پنچگانه و خصوصا آمریکا به کارگرفته می‌شود. و عجیب این‌که در این سالها بیشترین سود را از این قانون نفرت‌برانگیز، رژیم جنایتکار و خبیث صهیونیستی برده است. نمونه اخیر در وتوی قطعنامه شورای امنیت برای آتش بس در غزه بود که بازتاب‌های فراوانی داشت.

بعد از حدود ۱۸۰۰۰ شهید و بیش از ۴۲۰۰۰ زخمی و اوضاع انسانی وخیم درغزه ، اقدام گوترش دبیرکل سازمان ملل در زمینه استفاده از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل برای تشکیل نشست فوری شورای امنیت با توجه به وخامت بی‌سابقه اوضاع نوار غزه در پی حملات بی‌وقفه و مکرر هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی علیه این منطقه صورت گرفت. وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکای جهانخوار،حاوی پیام‌ها و نکاتی است:

۱- ناکارآمدی و بی‌مصرفی نهادهای بین‌المللی

۲- وتوی آمریکا؛ چراغ سبز برای جنایات بیشتر

۳- وتو یعنی ؛ سنگ را بستن و سگ را رها کردن!

۴- وتوی آمریکا ؛ بن‌بست راهبردی صهیونیستها

۵- تشدید نفرت جهانی از آمریکا

 

در عرصه مسائل داخلی

در هفته گذشته حوادث مختلفی اتفاق افتاد. وقایعی مانند برخی تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان، اظهارنظر و اطلاع‌رسانی‌های مربوط به پرونده موسوم به «فساد چای»، انفجار در مخازن مینی پالایشگاه بیرجند و …جریان پیرمرد رشتی که حالا میلیون‌ها نفر به نام «صادق بوقی» او را می‌شناسند و اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی

جالب این است که رسانه های خارجی و معاند ملت ایران بر روی اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ به «نرگس محمدی» محکوم جرائم امنیتی که در زندان به سرمی‌برد، متمرکز بودند اما مردم ایران بیشترین استقبال را از خبر صادق بوقی و موضوع فساد اقتصادی چای دبش داشتند

این موضوع چند پیام دارد:

  • بصیرت مردم ایران که رسانه های معاند دیگر حنایشان رنگی پیش مردم ندارد
  • جایزه صلح نوبل ابزاری سیاسی در خدمت استکبار غرب است. مروری بر نام‌هایی که به اصطلاح «برنده جایزه صلح نوبل» شده‌اند، نشان می‌دهد این عنوان به صهیونیست‌هایی که دستشان به خون مردمان منطقه آغشته شده و یا افرادی که اهداف غربی‌ها در کشورهای مخالف را پیاده می‌کنند، رسیده است.

«اسحاق رابین» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴  جایزه صلح نوبل گرفت کسی که نقش اصلی را در کشتار غیرنظامیان در روستای «قانا» در جنوب لبنان ایفا کرد.

حالا امسال جایز صلح نوبل به نرگس محمدی که خود و خانواده اش وابسته به گروهک منافقین هستند، تعلق گرفته است. گروهکی که خودش اعتراف می کند بیش از ۱۷۰۰۰ نفر از مردم ایران را ترور کرده است

  • در رابطه با مسئله فساد اقتصادی چای هم دولت محترم و قوه قضاییه اقدام لازم را انجام دادند، اما مردم شریف توقع دارند با شفاف سازی بیشتر اقتصاد، اساساً زمینه فساد اقتصادی از بین برود تا دیگر چنین اخبار ناگواری نشنویم.

پروردگارا فرج مولایمان را تعجیل بفرما، مارا از یاران و انصار و اعوان ایشان قرار بده، به ما توفیق شهادت در رکاب امام زمان عنایت فرما، امواتمان را غریق رحمت بگردان ، مریض ها را شفای عاجل عنایت فرما، سایه مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

صدق الله العلی العظیم

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.