حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 97 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
تربیت فرزندانی سخت کوش مانند حاج قاسم
12 ژانویه 2024 - 15:45
شناسه : 540
بازدید 52
2
تربیت فرزندانی سخت کوش مانند حاج قاسم بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.
ارسال توسط :
پ
پ

تربیت فرزندانی سخت کوش مانند حاج قاسم

خطبه های نماز جمعه شهرستان فریمان

خطبه ۱۶۱ مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۲

السلامُ علیکُم و رَحمَة الله

خطبه اول

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین. و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

«عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله وَ اُحَذِّرکُم مِن عِقَابِه»

موضوع بحث ما در خطبه های شش ماه دوم اصول تربیتی اسلام است

تربیت فرزندانی سخت کوش مانند حاج قاسم

بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.

  • اخلاص
  • ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع)
  • شجاعت
  • سخت­کوشی

شهید سلیمانی مردی نستوه و خستگی­‌ناپذیر بود، از هیچ مشکلی نهراسید و هیچگاه دچار رخوت و سستی و رکود نشد، به غایت ساعی و تلاش­گر بود و به آسایش خویش نمی‌­اندیشید. علیرغم اینکه در چند عملیات مجروح شد اما همچنان بر بازگشت به جبهه پای می­‌فشرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خطوط مقدم عملیاتی باز می‌گشت. برای کسی که عمر پر برکت خویش را در جنگ و جهاد گذرانده باشد شاید توجیه در پیش گرفتن یک زندگی آرام و بی دغدغه کاملاً پذیرفتنی باشد. اما روح بی‌قرار او از راحتی و آسایش گریزان بود و او می­‌خواست تا پایان عمر و تا آخرین نفس سخت‌کوشانه و مجاهدانه به پیش رود

ایشان در وصیت نامه خود می نویسد: «من در پل عادی هم پاهایم می‌لرزد، وای بر من و صراط تو که از مو نازک­تر است و از شمشیر بُرنده‌تر؛ اما یک امیدی به من نوید می‌دهد که ممکن است نلرزم، ممکن است نجات پیدا کنم. من با این پاها در حَرَمت پا گذارده‌ام دورِ خانه‌ات چرخیده‌ام و در حرم اولیائت در بین‌الحرمین حسین و عباست آنها را برهنه دواندم و این پاها را در سنگرهای طولانی، خمیده جمع کردم و در دفاع از دینت دویدم، جهیدم، خزیدم، گریستم، خندیدم و خنداندم و گریستم و گریاندم؛ افتادم و بلند شدم. امید دارم آن جهیدن‌ها و خزیدن‌ها و به حُرمت آن حریم‌ها، آنها را ببخشی.»

  • تنظیم وظایف چالش برانگیز

به فرزند خود کمک کنید تا اهدافی را تعیین کند که در مراحل کوچک قابل اندازه گیری به آن ها دست یابد. اجازه ندهید فرزندتان به فرار از هر چیزی که به نظر چالش برانگیز است عادت کند. اگر متوجه شدید که فرزندتان نسبت به چیز خاصی فوبی دارد، او را در موقعیتی قرار دهید که به او کمک کند بر ترس هایش غلبه کند.
بسته به موقعیت، این ممکن است شامل جستجوی کمک حرفه ای باشد. برای مثال، اگر فرزندتان از ریاضیات می‌ترسد، می‌توانید از خدمات یک معلم خصوصی برای دادن «درس‌ های اضافی» استفاده کنید (اگر خیلی سرتان شلوغ است و خودتان نمی‌توانید از پس آن برآیید) یا می‌توانید راه‌های سرگرم‌کننده‌ای برای کودکتان پیدا کنید تا کمک بیشتری دریافت کند.

  • معرفی الگوهای برتر

به اشتراک گذاشتن نمونه‌های زندگی واقعی از افرادی که شانس‌ها را شکست داده‌اند، پشتکار داشته‌اند و از طریق سخت کوشی به موفقیت دست یافته‌اند، راهی عالی برای آموزش فرزندانتان است. نمونه هایی مانند سکاکی ، گریس آلل ویلیامز که اولین معاون صدراعظم زن در نیجریه بود، فانمیلایو رانسوم کوتی، اولین بانویی که در نیجریه ماشین سواری کرد. رئیس جمهور بوهاری که سه بار در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد قبل از اینکه پیروز انتخابات ملی شود.
در صحنه بین المللی از افرادی مانند توماس ادیسون یاد کنید که هزاران بار قبل از کشف لامپ شکست خوردند. آبراهام لینکلن که دو بار در کسب و کار شکست خورد و در انتخابات بیشتر از پیروزی خود شکست خورد. بگذارید از همان ابتدا این اصل را بیاموزند که افراد تنبل هرگز تاریخ ساز نشدند. حتی اگر در تلاش خود برای رسیدن به چیزی شکست بخورند، در شرکت خوبی هستند زیرا تمام ذهن‌های بزرگ دنیا شکست‌های خاص خود را داشتند.

  • پرهیز از پشتیبانی بیش از حد

فرزندانتان را بیش از حد پشتیبانی نکنید این را بدانید که آن ها انسان هستند همین طور که بزرگ می شوند کم کم می توانند مستقل شده و کارهایشان را خودشان انجام دهند. گاهی اوقات احساس نیاز، عمیق ترین بخش قلب ما را راضی می کند. این می تواند منجر به انجام کارهای بیشتر از آن چه که برای کودک خوب است شود. حقیقت این جاست که این به شما و احساساتتان مربوط نمی شود. این در مورد آن ها و رفاهشان است. از سنین پایین فرزندان هم باید به آن ها آموزش دهید و هم به آن ها نشان دهید که کار کنند و سپس در انتها کار آن ها را تکمیل کنید.

برای نمونه کاردستی مدرسه اش را خودش درست کند، برخی از وسایل مورد نیاز را به او کار بفرمایید تا در ازاء کار هزینه آن را به دست آورد اینگونه ارزش آن وسیله را بهتر می داند.

  • انگیزه بخشی درونی و بیرونی

ک کودک خردسال و نابالغ معمولا نمی خواهد از چیزی که به طور طبیعی راحت است دست بکشد وبرای چیزی سخت تر تلاش کند اما انگیزه بیرونی باعث می شود که این کار را انجام دهد. هنگامی که آن ها کاری را که نیاز به انگیزه بیرونی دارد کامل می کنند، متوجه می شوند که چقدر کارآمدی داشته اند و احساس خوبی نسبت به خود دارند.

آن ها برای دوچرخه سواری یا لذت بردن از اتاق تمیزی که خودشان تمیز کرده اند احساس هوشمندی می کنند. این باعث ایجاد انگیزه درونی برای آن ها می شود. آن ها می خواهند دوباره این کار را انجام دهند. پدر و مادر عزیز، این یعنی همان پرورش یک فرزند سخت کوش و مستقل.

  • اجازه دهید کودکان، شما را در حین حل مسئله ببینند

فشارهای زندگی را از کودک خود پنهان نکنید، اجازه دهید آن ها هنگام حل مسئله شما را ببینند.

بسیاری از پدر و مادر ها در مواجهه با مشکلات و سختی های زندگی، آن ها را از کودک خود پنهان می کنند تا آن ها را ناامید یا ناراحت نکنند؛ اما کودک باید شما را در حین مواجهه با سختی های زندگی و تلاش کردن و غلبه شما بر مشکلات را ببیند، تا دیدگاه مثبتی در مورد حل مسائل پیدا کند و رشد کند.

پس بهتر است گاهی در مورد سختی هایی که با موفقیت پشت سر گذاشتید با آن ها صحبت کنید، تا درس پایداری و تسلیم نشدن را به آن ها بیاموزید؛ چرا که شما الگوی فرزندان خود هستید و رفتار و نگرش شما، تاثیر مستقیم بر آنان دارد.

  • به کودک خود فرصتی برای اشتباه بدهید

اشتباه، جزئی از فرآیند یادگیری است. کودک در حین آزمون و خطا است که کسب تجربه می کند.

لازم نیست کودکتان هر کاری را درست انجام دهد، به او اجازه دهید تا با آزمون و خطا راه خود را پیدا کند. برای مثال ممکن است در ابتدا نتواند قاشق خود را در دست بگیرد، و ممکن است لباس خود را کثیف کند، در این حین شما نباید او را سرزنش کنید به او فرصت تجربه و تلاش کردن بدهید.

با این کار روحیه تلاش و حل مسئله در او تقویت می شود و برای هر کاری راه حلی جستجو می کند.

  • بازی هایی همراه تلاش و کوشش

بازی برای کودکان تنها سرگرمی نیست، بلکه کودک با بازی کردن، قصه گویی و نقاشی دنیا را تجربه می کند.

بهتر است با کودکتان بازی کنید؛ بازی هایی که در آن ها تلاش و هیجان وجود دارد، باعث می شود کودک با تلاش برای رسیدن به اهداف را یاد بگیرد.

هنگامی که کودکتان با هم سن و سالانش بازی می کند، او را تشویق کنید تا آخرین لحظه از بازی نا امید نشود و دست از تلاش نکشد.

انشاء بتوانیم این ویژگی شخصیتی را در فرزندان عزیزمان تقویت کنیم.

خدای  متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات امامان معصوم را عنایت فرما، گناهان ما را بریز آبروی ما مریز. امواتمان غریق رحمت بگردان به ویژه روح امام راحل و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای مدافعان حرم را در اعلا علیین با سید و سالار شهیدان ابی عبد الله الحسین محشور بگردان

 

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا، ابی‌القاسم محمّد و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیین المعصومین، سیّما علی امیرالمؤمنین، والصّدیقة الطاهرة سیّدة نساءالعالمین، والحسن والحسین، سیّدی شباب اهل الجنّة، و علی‌بن‌الحسین زین العابدین و سید الساجدین، و محمّدبن‌علی الباقر، و جعفربن‌محمّد الصادق، و موسی بن‌جعفر الکاظم، و علی‌بن‌موسی الرّضا، و محمّدبن‌علی الجواد، و علی‌بن‌محمّد الهادی، والحسن‌بن‌علی العسکری، والحجّة القائم الهادی المهدی. حججک علی عبادک، و امنائک فی بلادک.

اللهم  صلّ علی ائمّة المسلمین، و حماةالمستضعفین، و هداةالمؤمنین.

اوصیکم و نفسی بتقوی اللَّه.

کما قال الله تعالی فی محکم کتابه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

همه برادران و خواهران عزیز و همچنین خود را به رعایت تقوا و گزینش این راه نورانی و پُربرکت دعوت و توصیه میکنم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مَنْ اِسْتَأْجَرَ أجِیراً فَلَا یحبِسْهُ عَنِ الْجُمُعَةِ فَیَأثَمَ، وَإن لَم یَحْبِسْهُ عَنِ الجُمُعَةِ اشتَرَکا فِی الْأجرِ.
اگر کسی کارگری را روز جمعه برای کاری اجیر کند، پس نباید او را از شرکت در نمازجمعه باز دارد که اگر چنین کند گناهکار است و اگر مانع وی نشد و اجازه شرکت در نمازجمعه را به او داد، هر دو در ثواب شریکند.( مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ۷)

پیشاپیش ولادت حضرت زینب (س) (۵ ق) و روز پرستار را تبریک عرض می کنم

همچنین هفته بسیج (۲۹ آبان تا ۵ آذر) را نیز تبریک عرض می کنم

فردا  ساعت ۱۰ صبح هم تجمعی در میدان امام رضا (ع) برای حمایت از مردم مظلوم غزه است که از همه دعوت می شود در این تجمع شرکت بفرمایند.

اما مسائل روز:

مطلب اول در رابطه با اوضاع منطقه و فاجعه غمبار غزه است. متأسفانه صهیونیست ها از مزارع اطراف شهر غزه وارد منطقه شدند و به طور نعل اسبی غزه را محاصره نظامی کردند. بیمارستان ها را که از نظر نظامی هیچ ارزش جنگی ندارد را بمباران کردند و بیمارستان شفا را تصرف کردند که حتی خبرنگار بی بی سی هم اعتراض کرد که این همه هیاهو درست کردید برای هیچ.

در میان همه تبلیغات رسانه ای در هفته گذشته چند پیروزی رقم خورد

پیروزی اول: در افکار عمومی جهان مظلومیت فلسطین ثابت شد. مقامات تل‌آویو و آمریکا سعی دارند با توقف چند ساعته جنگ و ارسال چند کامیون مواد غذایی و دارویی و آن هم فقط برای جنوب غزه، به جهانیان وانمود کنند که به جان غیرنظامیان فلسطینی اهمیت قائل هستند تا از خشم جامعه بین‌المللی بکاهند، اما این خیمه‌شب‌بازی‌ها فقط برای فریب افکار عمومی و کاستن از خشم کشورهای عربی از کشتار بیشتر فلسطینیان است.

پیروزی دوم: ورود انصار الله یمن در انجام عملیات‌های پهپادی و موشکی علیه تل آویو در قالب دولتی سیاسی در حال انجام و اجراست که در نوع و قالب خود بدیع به شمار می‌رود؛ عملیاتی که علیه صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی فعال شده و آنها را به چالش کشیده است.

پیروزی سوم: حمله حشدالشعبی به بندر ایلات و ظرفیت‌های پیش‌رو

بندر ایلات به‌دلیل این‌که تنها بندر اسرائیل در دریای سرخ است از حیث ایجاد فضای تنفس ژئوپلتیک و دفع محاصره سرزمینی از اهمیت اقتصادی و راهبردی بسیاری برای رژیم برخوردار است.

۹۹ درصد تجارت اسرائیل از طریق بنادر انجام می‌شود و ۱۱درصد باقی مانده از طریق هوا یا مرزهای شرقی صورت می‌گیرد.

اعلام وضعیت آماده‌باش حداکثری به تمامی گروه‌های حشدالشعبی به موازات حمله موشکی، به طور حتم آمریکا و دیگر حامیان غربی رژیم را در مورد ورود قطعی اضلاع مختلف محور مقاومت به جنگ در صورت بازنداشتن رژیم از جنایاتش در غزه و تلاش برای تصرف زمینی آن، نگران‌تر و محتاط‌تر از قبل خواهد کرد.

ضربه مهم و هدفمند مقاومت عراق تنها بُعد نمادین و هشدارآمیز نداشت و نشان داد که حشدالشعبی زیر سایه حضور نظامی آمریکا در عراق به توانمندی تسلیحاتی بالایی دست یافته که می‌تواند با موشک‌های دقیق و احتمالا پهپادهای انتحاری معروفی که اکنون تمامی گروه‌های مقاومت در منطقه از آن برخوردار هستند، یکی از بنادر اقتصادی و کلیدی رژیم در سواحل دریای سرخ را ۵۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر از مرزهای عراق هدف قرار دهند.

دولت نتانیاهو بر روی عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی چشم دوخته است و تا زمانی که مخالفت‌های حکام سازشگر عرب، خللی در حمله زمینی به غزه ایجاد نکند، به کشتار فلسطینیان ادامه خواهد داد چیزی که تاکنون به تحقق پیوسته است ولی در صورتی که احساس کنند روند سازش به خطر افتاده است، تا حدودی از مواضع خود عقب‌نشینی خواهند کرد و توقف محدود عملیات زمینی هم در این زمینه انجام می‌شود.

 

مطلب دوم: در اولین مرحله انتخابات نشان داد که انشاء الله یک انتخابات پرشور را در پیش داریم. رقم داوطلبانی است که برای رقابت ثبت‌نام می‌کنند. با این معیار، انتخابات آتی، صاحب یک نصاب چشمگیر است. تعداد داوطلبان این دوره، بالاترین عدد در بین تمامی ادوار انتخابات مجلس است.

مشارکت بالا غیر از تقویت پایه‌های مشروعیت و مقبولیت یک نظام سیاسی، شاخصی برای افزایش اقتدار ملی هم هست. به این ترتیب، هر رفتار و رویکردی که نرخ مشارکت واقعی شهروندان در انتخابات را بالا ببرد عملاً رفتاری در مسیر تقویت مشروعیت و مقبولیت و اقتدار ملی هم هست. متقابلاً، هر اقدامی که ضد مشارکت باشد نهایتا با ایده «ایران قوی» مغایرت دارد.

به نظر می‌رسد رکن اصلی در افزایش مشارکت عمومی، تأمین عنصر «رقابت»، البته با حضور رقابت کنندگان واقعی و اصلی است. در این باره باید با دقت و قاطعیت از یکسو و وسعت نظر از سوی دیگر زمینه رقابتی‌ترشدن انتخابات فراهم گردد.

مقام معظم رهبری چهار اصل «امنیت، مشارکت، سلامت، و رقابت» را از ارکان یک انتخابات مطلوب دانسته و متولیان را به تأمین این اصول و ارکان فراخوانده‌اند.

 

در پایان تشکر می کنم از عزیزانی که در هفته کتابخوانی، نمایشگاه کتاب برگزار کردند، مسابقه کتابخوانی برگزار کردند و به ویژه از برگزار کنندگان  لیگ جت (جهاد تبیین) تشکر می کنم.

پروردگارا فرج مولایمان را تعجیل بفرما، مارا از یاران و انصار و اعوان ایشان قرار بده، به ما توفیق شهادت در رکاب امام زمان عنایت فرما، امواتمان را غریق رحمت بگردان ، مریض ها را شفای عاجل عنایت فرما، سایه مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

صدق الله العلی العظیم

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.