حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 97 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
تربیت فرزندانی وظیفه شناس مانند حاج قاسم
12 ژانویه 2024 - 15:49
شناسه : 542
بازدید 58
3
تربیت فرزندانی وظیفه شناسی مانند حاج قاسم بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.
ارسال توسط :
پ
پ

تربیت فرزندانی وظیفه شناس مانند حاج قاسم

خطبه های نماز جمعه شهرستان فریمان

خطبه ۱۶۳ مورخ ۹ آذر ۱۴۰۲

السلامُ علیکُم و رَحمَة الله

خطبه اول

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین. و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

«عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله وَ اُحَذِّرکُم مِن عِقَابِه»

موضوع بحث ما در خطبه های شش ماه دوم اصول تربیتی اسلام است

تربیت فرزندانی وظیفه شناسی مانند حاج قاسم

بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.

  • اخلاص
  • ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع)
  • شجاعت
  • سخت­کوشی
  • وظیفه شناسی

شهید سلیمانی یک شخصیت فوق العاده وظیفه شناس و وظیفه گرا بود.

وظیفه شناسی در مقابل منفعت طلبی و خودخواهی است. در فرهنگ غرب خودخواهی و خودگروی تحت عنوان اومانیسم به عنوان یکی از مهم ترین مبانی رفتاری است.

اما در اسلام وظیفه گرایی مطرح است یعنی انسان مسلمان یک کار را برای این انجام می دهد که شایسته انجام دادن است نه اینکه لزوماً برای او منفعت داشته باشد

وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ سَيِّدُ اَلْمُوَحِّدِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ: مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لاَ طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك.

امام خمینی«ره» : همۀ ما مأمور به تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه(صحیفه امام، ج ۲۱ ، ص ۲۸۵-۲۸۴٫)

«اصالت» از آنِ تکلیف است، نه نتیجه. انسانِ مؤمن، در پیِ انجامِ تکلیف است و هدفِ اصلی‌اش، انجامِ تکلیف است، نه وصول به نتیجه: «ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه، فرع آن بوده است.»(همان، جلد بیست‌ویکم، ص ۲۸۴، ۳ اسفند ۱۳۶۷).

راهکارهای ایجاد حس وظیفه شناسی در کودکان:

  • تقویت کرامت نفس و حفظ شئون انسانی
  • تحسین و تشویق آرمانگرایی در دوران نوجوانی
  • نشان دادن الگوهای عملی وظیفه شناسی و درستکاری در رفتار پدر و مادر
  • بیان برخی جریان های واقعی افراد درستکار که بر خلاف منفعت شخصی خود کار درست را انجام دادند
  • پرهیز از تهدید، تنبیه، توهین و تمسخر: اگر فرزندان خود را مورد توهین، تمسخر، تهدید و تنبیه قرار گیرند کرامت نفس بچّه‌ها از بین می‌رود و به طور طبیعی حس خودخواهی در فرزند را تقویت می کند.

انشاء الله بتوانیم این ویژگی شخصیتی را در فرزندان عزیزمان تقویت کنیم.

خدای  متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات امامان معصوم را عنایت فرما، گناهان ما را بریز آبروی ما مریز. امواتمان غریق رحمت بگردان به ویژه روح امام راحل و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای مدافعان حرم را در اعلا علیین با سید و سالار شهیدان ابی عبد الله الحسین محشور بگردان

 

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا، ابی‌القاسم محمّد و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیین المعصومین، سیّما علی امیرالمؤمنین، والصّدیقة الطاهرة سیّدة نساءالعالمین، والحسن والحسین، سیّدی شباب اهل الجنّة، و علی‌بن‌الحسین زین العابدین و سید الساجدین، و محمّدبن‌علی الباقر، و جعفربن‌محمّد الصادق، و موسی بن‌جعفر الکاظم، و علی‌بن‌موسی الرّضا، و محمّدبن‌علی الجواد، و علی‌بن‌محمّد الهادی، والحسن‌بن‌علی العسکری، والحجّة القائم الهادی المهدی. حججک علی عبادک، و امنائک فی بلادک.

اللهم  صلّ علی ائمّة المسلمین، و حماةالمستضعفین، و هداةالمؤمنین.

اوصیکم و نفسی بتقوی اللَّه.

کما قال الله تعالی فی محکم کتابه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

همه برادران و خواهران عزیز و همچنین خود را به رعایت تقوا و گزینش این راه نورانی و پُربرکت دعوت و توصیه میکنم.

شرکت در نماز جمعه مانع نزول عذاب می شود.

روز جمعه پیغمبر صلی الله علیه و آله در خطبه بود که «دحیة بن خلیفه کلبی» که به تجارت شام رفته بود، به مدینه رسید و در عقب او «بنی‌خزرج» و از پس ایشان «زید بن متاب» نیز در رسیدند و هر نوبت که «دحیه» به مدینه آمدی، اکثر انواع طعام از گندم و جو و آرد و برنج و زیت و غیره بیاوردی و در «احجار الزیت» که موضعی بود در بازار مدینه فرود آمدی و آنجا آغاز طبل زدن کردندی تا مردم خبردار شده به خریدن امتعه او توجه نمایند و هرگاه که اهل مدینه بر آمدن او اطلاع یافتندی همه به استقبال او بیرون رفتندی و در این روز که او رسید طبل فرو کوفتند و مردمان آواز طبل شنیده از مسجد بیرون دویدند و به غیر از دوازده کس در مسجد نماند.

پیغمبر صلی الله علیه و آله چون این حال را مشاهده نمود فرمود:«لَوْلا هؤُلاءِ لَسُوِّمَتْ لَهُمُ الْحِجارَةُ مِنَ السَّماءِ» اگر این جماعت نیز رفتندی سنگ‌ها از آسمان به نام هر یک از ایشان نازل گشتی و همه را هلاک ساختی پس حق سبحانه این آیه فرو فرستاد و ایشان به این عتاب فرمود.( منهج الصادقین، ج ٩، ص ٢٨۴)

فاطمیه اول ۱۳ جمادی الاولی که روز دو شنبه است را در پیش داریم.

بنا بر یکی از اقوال در شهادت بانوی دو عالم صدیقه کبری بعد از خمسة و سبعین یوم یعنی ۷۵ روز پس از رحلت رسول اکرم(ص) فاطمه زهرا(س) به شهادت رسیدند.

امام باقر (ع) که ما اگر خاک پای ایشان را به دست بیاوریم از آن شفا می گیریم خودشان به مادرشان فاطمه زهرا (س) توسل می کردند حضرت امام محمّد باقر(ع) هرگاه تب، طاقتش را می‌ربود، آب خنکی طلب می‌کرد و وقتی که آب به دستش می رسید و جرعه ای از آن را می نوشید، لحظه ای از نوشیدن باز می ماند و سپس با صدای بلند به حدّی که بیرون خانه نیز شنیده می شد از ته دل، مادرش حضرت زهرا(ع) را صدا می‌کرد و می‌فرمود: «فاطمه! ای دختر رسول خدا!» و بدین گونه خود را از سوز تب نجات می داد و بر خویش مرهمی می نهاد و جان و روح خود را با یاد محبوب و توسّل به آن حضرت، آرام و عطرآگین می نمود.

 

هفته بسیج (۲۹ آبان تا ۵ آذر) را نیز تبریک عرض می کنم. برنامه بسیار خوبی برای هفته بسیج در سطح شهرستان انجام شد؛ از افتتاح مهد قرآنی تا پروژه های آبرسانی، یادواره های شهدا و …. که از این عزیزان تشکر و قدردانی می کنیم

اما مسائل روز:

از آغاز جنگ تا کنون در این منطقه کشته شده‌اند به ۱۴۱۲۸ نفر رسیده است. این گزارش می‌گوید که ۵۸۴۰ کودک در میان کشته شدگان هستند. مردم غزه اکنون در برابر بمباران و موشک‌باران هوایی، دریایی و زمینی در بدترین و بیرحمانه‌ترین شکل تاب آورده‌اند. ایشان در برابر کم‌آبی و تشنگی، گرسنگی، آوارگی و بی‌خانمانی در سرمای هوا و بارندگی، کمبود دارو و از همه مهم‌تر داغ سنگین فقدان و شهادت عزیزانشان و جراحت و دردهای بی‌پایان مجروحانشان تحمل کرده و صبورانه و مومنانه تاب آورده‌اند و حقیقتاً صبر جمیل نشان دادند.

اما چند نکته قابل توجه است:

  • این‌که رژیم صهیونیستی با حضور و پشتیبانی مقامات آمریکا به بیمارستان حمله موشکی می‌کند، گواه آن است که این رژیم صرفا یک پادگان نظامی برای آمریکاست و از واشنگتن فرماندهی می‌شود.
  • در حالی که رژیم صهیونیستی بدترین شکل کشتار دسته‌جمعی را انجام می‌دهد، آمریکا و دولت‌های اروپایی حامی آن نمی‌توانند مدعی امنیت برای جهان باشند.
  • مسیر تحولات دو دهه‌ی اخیر نشان می‌دهد که سریال شکست‌های آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه با حلقه‌ی شکست در فلسطین اشغالی کامل می‌شود.
  • به گفته اتحادیه ضد افترا، از زمان آغاز جنگ غزه، میزان یهودستیزی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آمریکا ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و تحت تأثیر جنگ غزه تاکنون حدود۱۹۰ مورد درگیری بین دانش‌آموزان و دانشجویان حامی فلسطین و رژیم اشغالی در آمریکا صورت گرفته‌ است. به‌تازگی رئیس دانشگاه «کرنل» در ایالت نیویورک در بیانیه‌ای از افزایش «تهدیدهای خشونت‌آمیز علیه دانشجویان یهودی این دانشگاه» خبر داد و اعلام کرد که مقامات امنیتی را در جریان گذاشته است. با افزایش چشمگیر این موج، کاخ سفید نسبت به اقدامات یهودستیزانه در مدارس و دانشگاه‌های آمریکا پس از آغاز درگیری‌های میان حماس و رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی و تدابیری را اتخاذ کرده است

پروردگارا فرج مولایمان را تعجیل بفرما، مارا از یاران و انصار و اعوان ایشان قرار بده، به ما توفیق شهادت در رکاب امام زمان عنایت فرما، امواتمان را غریق رحمت بگردان ، مریض ها را شفای عاجل عنایت فرما، سایه مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

صدق الله العلی العظیم

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.