حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 97 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
تربیت فرزندانی مانند حاج قاسم سلیمانی (احترام به مادر)
12 ژانویه 2024 - 16:12
شناسه : 554
بازدید 119
2
روش تربیت فرزندانی مانند حاج قاسم سلیمانی (احترام به مادر) بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.
ارسال توسط :
پ
پ

تربیت فرزندانی مانند حاج قاسم سلیمانی (احترام به مادر)

خطبه های نماز جمعه شهرستان فریمان

خطبه ۱۶۸ مورخ ۱۵ دی ۱۴۰۲

السلامُ علیکُم و رَحمَة الله

خطبه اول

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین. و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

«عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله وَ اُحَذِّرکُم مِن عِقَابِه»

موضوع بحث ما در خطبه های شش ماه دوم اصول تربیتی اسلام است

روش تربیت فرزندانی مانند حاج قاسم سلیمانی (احترام به مادر)

بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.

  • اخلاص
  • ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع)
  • شجاعت
  • سخت­کوشی
  • وظیفه شناسی
  • نبوغ (هوش حل مسئله)
  • نظم و انضباط و دقت در امور.
  • سرعت عمل
  • ولایت مداری
  • تعلق خاطر (عشق) به مادر و احترام و احسان به ایشان (۱)

یکی از ویژگی های شخصیتی بارز در شهید سلیمانی احترام به والدین به ویژه مادر بود به گونه ای که از همان کودکی و بعد در دوران نوجوانی و جوانی و حتی در همین آخرین دیدارهایی که با مادر داشته است، به خوبی مشاهده می شود که حاج قاسم سلیمانی تعلق خاطر بسیار شدید و شگفت آوری به مادر خودشان داشت.

ایشان در کتاب «از چیزی نمی ترسیدم» از دوران کودکی خود می گوید که «زمانی که راه افتادم مادرم کارش بیشتر شد. یا با پای برهنه و یا با دمپایی پلاستیکی مادرم دنبالش راه می‌افتادم. مثل جوجه اردکی دنبال او بودم».

«در چهارده سالگی به دلیل فقر شدید با دوستانش راهی شهر می‌شوند. در این سفر دل مادر همراه قاسم بود، به همین دلیل نگذاشت تنها به شهر برود و او را به یکی از اقوام سپرد. در شهر دنبال کار می‌گشته و تنها تصویر در ذهنش فقر خانواده‌اش بوده است. در خاطراتشان می‌گویند که در همین ساعات اول به شدت دلتنگ مادرم شده بودم. در حدی که اشک در چشمانم جمع شده بود.»

خواهر شهید این‌گونه از محبت و احترام شهید حاج قاسم به پدر و مادرش می‌گوید: ایشان خدمت به پدر و مادر را بالاترین خدمت می‌دانست و مهر و محبتش را بر سر آنان جاری می‌کرد. علاقه مادر و سردار غیرقابل‌انکار بود.

عادت داشت هر شب به پدر و مادرش زنگ بزند. فرمانده نیروی قدس بود و باید مسائل امنیتی را رعایت می کرد. هر بار که زنگ می زد باید سیم کارتش را عوض می کرد، یا از سیمکارت من استفاده می کرد، در دل پایگاه های عراق و سوریه هم که بود تماس هر شبش ترک نمی شد. با یک تماس دل خوش شان می کرد و چشمه دعای شان را جاری می کرد.

مادرش در بیمارستان بستری بود. از سوریه که آمد بی معطلی خودش را رساند بیمارستان. همین که آمد توی اتاق، از همه خواست بیرون بروند حتی برادر و خواهر هاش. وقتی با مادرش تنها شد، پتو را کنار زد. دستش را می کشید روی پاهای خسته مادر. حالا که صورتش را گذاشته بود کف پای مادر، اشک های چشمش پای مادر را شستشو می داد.

یکی از همرزمان و همراهان شهید سلیمانی می گوید پس از رحلت مادر شهید سلیمانی به همراه ایشان به روستای قنات ملک رفتیم. حاج قاسم برایمان از جایگاه و حرمت مادر صحبت کرد و گفت: این مطلبی را که می‌گویم جایی منتشر نکنید. گفت: همیشه دلم می‌خواست کف پای مادرم را ببوسم ولی نمی‌دانم چرا این توفیق نصیبم نمی‌شد. آخرین بار قبل از مرگ مادرم که این‌جا آمدم، بالاخره سعادت پیدا کردم و کف پای مادرم را بوسیدم. با خودم فکر می‌کردم حتماً رفتنی‌ام که خدا توفیق داد و این حاجتم برآورده شد.

سردار در حالی که اشک جاری شده بر گونه‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: نمی‌دانستم دیگر این پاهای خسته را نخواهم دید تا فرصت بوسیدن داشته باشم.

«آبروی اهل دل از خاک پای مادر است / هر چه دارند این جماعت از دعای مادر است».

قال رسول الله(ص): ما ولد بار نظر الی ابویه برحمة الا کان له بکل نظرة حجة مبرورة. فقالوا: یا رسول الله و ان نظر فی کل یوم مائة نظرة؟قال: نعم، الله اکبر و اطیب.

 

پیامبر خدا(ص) فرمود: هر فرزند نیکو کاری که با مهربانی به پدر و مادرش نگاه کند در مقابل هر نگاه، ثواب یک حج کامل مقبول باو داده می شود، سؤال کردند، حتی اگر روزی صد مرتبه به آنها نگاه کند؟فرمود: آری خداوند بزرگتر و پاکتر است. بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۳٫

قال رسول الله(ص): من احب ان یمد له فی عمره و ان یزاد فی رزقه فلیبر والدیه و لیصل رحمه.

پیامبر خدا(ص) فرمود: کسی که دوست دارد عمرش طولانی و روزیش زیاد شود، نسبت به پدر و مادرش نیکی کند و صله رحم بجای آورد. کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۷۵٫

کسی از حاج قاسم توصیه ای خواسته بود. دفتر را گرفت و چند بند نوشت که یکی اش احترام به پدر و مادر بود:

«به خودت عادت بده بدون شرم دست پدر و مادرت را ببوسی، هم آنها را شاد کنی و هم اثر وضعی بر خودت دارد».

انشاء الله در هفته های آینده راهکارهای تربیتی برای اینکه چگونه فرزندانمان تعلق خاطر به مادر داشته باشند و احترام بگذارند بیان خواهد شد

انشاء الله بتوانیم این ویژگی شخصیتی را در فرزندان عزیزمان تقویت کنیم.

خدای  متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات امامان معصوم را عنایت فرما، گناهان ما را بریز آبروی ما مریز. امواتمان غریق رحمت بگردان به ویژه روح امام راحل و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای مدافعان حرم را در اعلا علیین با سید و سالار شهیدان ابی عبد الله الحسین محشور بگردان

 

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا، ابی‌القاسم محمّد و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیین المعصومین، سیّما علی امیرالمؤمنین، والصّدیقة الطاهرة سیّدة نساءالعالمین، والحسن والحسین، سیّدی شباب اهل الجنّة، و علی‌بن‌الحسین زین العابدین و سید الساجدین، و محمّدبن‌علی الباقر، و جعفربن‌محمّد الصادق، و موسی بن‌جعفر الکاظم، و علی‌بن‌موسی الرّضا، و محمّدبن‌علی الجواد، و علی‌بن‌محمّد الهادی، والحسن‌بن‌علی العسکری، والحجّة القائم الهادی المهدی. حججک علی عبادک، و امنائک فی بلادک.

اللهم  صلّ علی ائمّة المسلمین، و حماةالمستضعفین، و هداةالمؤمنین.

اوصیکم و نفسی بتقوی اللَّه.

کما قال الله تعالی فی محکم کتابه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

همه برادران و خواهران عزیز و همچنین خود را به رعایت تقوا و گزینش این راه نورانی و پُربرکت دعوت و توصیه میکنم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

اَلجُمُعَةُ إلَی الْجُمُعَةِ کَفّارَةُ ما بَیْنَهُما ما لَم تُغْشَ الْکَبائِرُ.

جمعه تا جمعه پاک‌کننده گناهانی است که در فاصله بین آن دو انجام شده، در صورتی که گناه کبیره مرتکب نشده باشد. (سنن ابن ماجه، ص ٢۶١)

شهادت مظلومانه حدود ۱۰۰ نفر از هموطنان عزیز کرمانی را تسلیت عرض می کنم

حضرت آقا فرمودند: یک نفری گفته بود که شهید سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر از سردار سلیمانی است؛ درست فهمیده بود.(۱۱/۱۰/۱۴۰۰).

حالا فهمیدیم که دشمن حالا از زائران شهید سلیمانی هم می ترسد. برای دشمن به شدت عصبانی کننده است که مردم ایران سال به سال ارتباطشان باحاج قاسم وثیق تر می شود.

خوش به حال این عزیزان که در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) عیدی شان را از بی بی گرفتند و به شهادت رسیدند

در تحلیل انجام این عملیات توسط داعش ، دو عامل را می‌توان در حوادث تروریستی پدید آمده در ایران مدنظر قرارداد:

۱_ عامل مباشر: در اینجا عامل مباشر به معنای نیروی حاضر در عملیات تروریستی تعریف می شود. تجربیات سالهای اخیر نشان می دهد که معمولاً از نیروهای تکفیری و تروریستی جهت انجام چنین عملیات وحشیانه‌ای استفاده می‌گردد.

۲_ عامل اصلی: اما سطح تحلیلی در این حادثه بسی فراتر از دو سه عنصر مفلوک و به فرمایش حضرت آقا؛ دست های خون آلوده به خون بی گناهان، است . عامل ذاتی و علت العلل همه حادثه‌های تروریستی در منطقه را استکبار جهانی و صهیونیسم _ به علت دخیل بودن در ایجاد تفکر و ساختارهای تکفیری و راهبری آنها  دانست.نکته ای که درپیام دیروز رهبرانقلاب آمده بود؛ مغزهای مفسد وشرارت زا.بدون تردید داعش ،ولیده نحس آمریکا و صهیونیسم است و جزبا اراده آنها گامی برنخواهد داشت.

مطلب ۲: بررسی صلاحیت های داوطلبان انتخابات مجلس

مهلت ۵۰ روزه هیئت‌های نظارت استان و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تمام شد و نتایج بررسی‌ها به وزارت کشور ارسال شده و بر اساس قانون در دو روز آینده نتایج بررسی‌ها از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام می‌شود.

نکته مهم این است که بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند که به ازای هر کرسی حدود ۳۸ نفر در انتخابات پیش رو خواهیم داشت.

این افراد از اقشار و گروه‌های مختلف سیاسی هستند و زمینه فعالیت گروه‌های سیاسی مختلف و نقش آفرینی احزاب مختلف در انتخابات پیش رو فراهم است.

البته مردم کشور عزیزمان بابصیرت خودشان اجازه نخواهند داد که هر گونه اقدام زیاده خواهانه و فراقانونی صورت بگیرد.

نکته مهم این است که نظارت شورای محترم نگهبان تا خردادماه ادامه دارد و اگر کسی تخلف کرد مردم شریف در سامانه مردم ناظر در سایت شورای نگهبان اطلاع دهند.

پروردگارا فرج مولایمان را تعجیل بفرما، مارا از یاران و انصار و اعوان ایشان قرار بده، به ما توفیق شهادت در رکاب امام زمان عنایت فرما، امواتمان را غریق رحمت بگردان ، مریض ها را شفای عاجل عنایت فرما، سایه مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

صدق الله العلی العظیم

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.