حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 97 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
تربیت فرزندانی ولایتمدار
12 ژانویه 2024 - 16:08
شناسه : 552
بازدید 75
3
روش تربیت فرزندانی ولایتمدار مانند حاج قاسم سلیمانی بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند
ارسال توسط :
پ
پ

تربیت فرزندانی ولایتمدار

خطبه های نماز جمعه شهرستان فریمان

خطبه ۱۶۷ مورخ ۸ دی ۱۴۰۲

السلامُ علیکُم و رَحمَة الله

خطبه اول

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین. و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

«عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله وَ اُحَذِّرکُم مِن عِقَابِه»

موضوع بحث ما در خطبه های شش ماه دوم اصول تربیتی اسلام است

روش تربیت فرزندانی ولایتمدار مانند حاج قاسم سلیمانی

بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.

  • اخلاص
  • ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع)
  • شجاعت
  • سخت­کوشی
  • وظیفه شناسی
  • نبوغ (هوش حل مسئله)
  • نظم و انضباط و دقت در امور.
  • سرعت عمل
  • ولایت مداری

یکی از ویژگی های شخصیتی بارز در شهید سلیمانی ولایت مداری حاج قاسم بود.

ولایت مداری مراتبی دارد. اول انسان باید ولایت خدا را، ولایت نبی مکرم اسلام را در مرحله بعد ولایت ائمه معصومین را در مرحله بعد ولی فقیه را در عصر غیبت، را بپذیرد این یعنی رشد؛ یعنی ببینید شما وقتی نگاه می‌کنید وجود مبارک حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه شخصیتش اینطور بود که خودش را سرباز ولایت می‌دانست. حرف شنو ولایت می‌دانست. حرف و خط را از ولایت دریافت میکرد. مسیر را از ولایت دریافت میکرد.

 

ما باید بچه های مان را ولایت پذیر بار بیاوریم لذا این را به شما بگویم اگر این ولایت، پذیرفته نشود از ولی فقیه تا ولایت الهی، کمّیت‌مان لنگ است. قطعا مشکل خواهیم داشت خصوصاً در عصر غیبت که ما نیاز به راهنمای عینی داریم، کسی که به نوعی در مکتب و فقه دینی ما او را بعنوان راهنما و چراغ مسیر برای ما معرفی کرده اند. خب در عصر غیبت ولی فقیه یک همچنین جایگاهی دارد. یعنی اگر ما می‌خواهیم حاج قاسم سلیمانی ها را پرورش بدهیم، اگر میخواهیم سردارانی را برای آینده پرورش دهیم، چاره ای جز این نداریم که این ولایت مداری را در فرزندانمان تقویت کنیم.

راهکار های تربیت فرزندان ولایت مدار عبارتند از:

  • پذیرش ولایت پدر و مادر در خانواده، تمرین ولایت‌مداری است

 

از رسول اکرم(ص) در مورد حق پدر و مادر بر فرزند پرسیدند، ایشان فرمودند: «پدر و مادر تو، بهشت و جهنم تو هستند.» (لَمّا سُئلَ عَن حقِّ الوالِدَینِ علی وَلَدِهِما : هُما جَنَّتُکَ ونارُکَ) امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند:«بِرُّ الوالِدَینِ أکبَرُ فَریضَةٍ؛ نیکی به پدر و مادر بزرگ‌ترین فریضه است»(غررالحکم/۳۱۲) و امام صادق(ع) می‌فرمایند: -«الذُّنوبُ الّتى تُظلِمُ الهَواءَ عُقوقُ الوالِدَینِ؛ از جمله گناهانى که فضا را تیره و تار مى‌سازد نافرمانى پدر و مادر است.» (کافی/۲/۴۴۷) معلوم است که بی‌احترامی به پدر و مادر و عاق والدین، آسمان را تیره و تار می‌کند، چون با این کار در واقع ریشۀ ولایت‌مداری از بین می‌رود.

چرا مسألۀ عاق والدین این‌قدر در دین ما جدی گرفته شده است؟ چون بنا بر این است که ما ولایت پدر و مادر را بپذیریم و در محیط خانواده ولایت‌مداری را تمرین کنیم تا ولایت امام زمان خود را به نحو احسن بپذیریم. اگر فرزندان ما در خانواده، ولایت پدر و مادر خود را نپذیرند، چطور می‌توانند ولایت‌مدار شوند و ولایت امام زمان را قبول کنند؟ بچه‌ای که در مقابل پدر و مادرش رعایت ادب را نکند، آیا در مقابل امام زمانش مؤدب خواهد بود؟ البته ممکن است استثناءهایی نیز وجود داشته باشد، ولی تقریباً در همۀ موارد این قاعده صدق می‌کند.

فیلمی که در آن حرمت پدر و مادر شکسته می‌شود، بسیار مخرب‌تر از فیلمی است که در آن حرمت حجاب شکسته می‌شود

با عنایت به این قاعدۀ مهم، می‌توان گفت فیلم‌هایی که در آنها حرمت پدر و مادر شکسته می‌شود و از بین می‌رود، بسیار مخرب‌تر از فیلم‌هایی هستند که حرمت حجاب در آنها شکسته می‌شود. آثار سوئی که نشان دادن این نوع فیلم‌ها دارند، از آثار سوء فیلم‌هایی که در آنها حجاب رعایت نمی‌شود بسیار بیشتر است، چرا که اینها به بنیان خانواده و ولایت‌مداری فرزندان ما لطمه وارد می‌کنند.

  • حفظ حرمت و اقتدار پدر خانواده

در یک کار آماری که در اغتشاشات اخیر در کشور انجام شد، یک نتیجه جالب به دست آمد: کسانی که هنجارشکنی کردند افرادی بودند که در زندگی شخصی خود از پدرشان عبور کرده بودند.

جریان سرهنگ بازنشسته سپاه و دستگیری دو دختر و یک پس ایشان در اغتشاشت که معلوم شد، خانم ایشان در خانه جایگاه پدر را حفظ نکرده و تحقیر کرده است.

رفتارهاي اشتباه كه اقتدار شكن هستند:جَدَل و بحث كردن، قهر كردن، گريه كردن و پرخاشگري هستند كه هدف از انجام اين اعمال:به چشم آمدن و درخواست بحث منطقي، سيراب شدن از چشمه محبت، دريافت و ادراك بيشتر و فرياد رسي زن است؛ اما نتيجه عكس دارد چرا كه اين رفتارها فطرت مرد را كه همان مقتدر بودن است به سُخره مي گيرد.

  • الگوی عملی پدر و مادر در نشان دادن ولایت مداری به فرزندان

پدر و مادر زمانی می توانند فرزندان را ولایت پذیر تربیت کنند که خودشان ولایت پذیر باشند. اوّلین مرحله ی  ولایت، ولایت الهی است. وقتی بچّه والدین را ببیند که از فرمان الهی اطاعت می کنند، او نیز به این عمل ترغیب می شود؛ به عنوان مثال وقتی فرزند می بیند که مادر از غیبت کردن بدش می آید، او نیز از مادر الگو می گیرد و این عمل را انجام نمی دهد.

 

در مورد ولایت اهل بیت علیهم السلامنیز همین طور است. وقتی فرزندان ببینند که پدر و مادراز اهل بیت علیهم السلام پیروی می کنند، آنها نیزتاثیر می پذیرند.پس الگو پذیری فرزندان از والدین، مهم ترین رکن ولایت پذیری است که باید به آن توجّه کنیم.

  • آموزش اهمیت ولایت پذیری در عاقبت بخیری

امام رضا علیه السلام عاقبت بخیری را تفسیر می‌کنند و می فرمایند از خدا بخواهیم نعمت ولایت اهل بیت(ع) و محبت اهل بیت(ع) که به ما عنایت شده است را از ما نگیرد و همیشه زائر اهل بیت(ع) و وابسته به آنها باشیم.

شهید حاج قاسم سلیمانی به خوبی این حقیقت را دریافته بود که از مهم ترین شئون عاقبت بخیری تبعیت و رابطه قلبی با ولی فقیه است و سید حسن نصرالله نیز گفته بودند که اگر کسی دنیا و آخرت می خواهد باید سرباز ولی فقیه باشد.

شهید سلیمانی: والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد.

 

انشاء الله بتوانیم این ویژگی شخصیتی را در فرزندان عزیزمان تقویت کنیم.

خدای  متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات امامان معصوم را عنایت فرما، گناهان ما را بریز آبروی ما مریز. امواتمان غریق رحمت بگردان به ویژه روح امام راحل و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای مدافعان حرم را در اعلا علیین با سید و سالار شهیدان ابی عبد الله الحسین محشور بگردان

 

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا، ابی‌القاسم محمّد و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیین المعصومین، سیّما علی امیرالمؤمنین، والصّدیقة الطاهرة سیّدة نساءالعالمین، والحسن والحسین، سیّدی شباب اهل الجنّة، و علی‌بن‌الحسین زین العابدین و سید الساجدین، و محمّدبن‌علی الباقر، و جعفربن‌محمّد الصادق، و موسی بن‌جعفر الکاظم، و علی‌بن‌موسی الرّضا، و محمّدبن‌علی الجواد، و علی‌بن‌محمّد الهادی، والحسن‌بن‌علی العسکری، والحجّة القائم الهادی المهدی. حججک علی عبادک، و امنائک فی بلادک.

اللهم  صلّ علی ائمّة المسلمین، و حماةالمستضعفین، و هداةالمؤمنین.

اوصیکم و نفسی بتقوی اللَّه.

کما قال الله تعالی فی محکم کتابه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

همه برادران و خواهران عزیز و همچنین خود را به رعایت تقوا و گزینش این راه نورانی و پُربرکت دعوت و توصیه میکنم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

اَلْمُسْلِمُ یَوْمَ الجُمُعَةِ مُحْرِمٌ، فَإِن صَلَّی الجُمُعَةَ فَقَدْ أحَلَّ، فَإن جَلَسَ إلیٰ أن یُصلِّیَ الْعَصْرَ کانَ کَمَنْ أتیٰ بِحَجَّةٍ وَعُمرَةٍ.

مسلمان روز جمعه مُحْرِم است، پس اگر نمازجمعه را به‌پا داشت، به تحقیق از احرام خارج و مُحل می‌گردد.

پس اگر بنشیند تا نماز عصر را نیز بخواند مانند کسی است که حج و عمره را به‌جای آورده است (کنزالعمال، ج ٧، ص ٧٢٠)

در خطبه دوم سه مطلب را عرض می کنم:

مطلب ۱: میلاد مسعود حضرت فاطمه(س) (۸ قبل از هجرت) و روز زن را تبریک عرض می کنم

جایگاه فاطمه زهرا(س) آنقدر رفیع است که در جریان بسیار شگفت انگیز حدیث کساء خدای عزوجل فرمود: ای فرشتگان من و ای ساکنان آسمان‌هایم براستی که من نیافریدم آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلک چرخان و نه دریای روان و نه کشتی در جریان را مگر به خاطر دوستی این پنج تن اینان که در زیر کسایند پس جبرئیل امین عرض کرد: پروردگارا کیانند در زیر کساء؟ خدای عزوجل فرمود: فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِ، هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها

در اين حديث، فاطمه عليها السّلام محور قرار گرفته است و پيامبر، على، حسن و حسين به وسيلۀ فاطمه معرفى مى‌شوند.

روز زن و روز مادر هم هست که خدمت همه بانوان محترم تبریک عرض می کنم

اقشار مختلف بانوان هم در روز چهارشنبه گذشته با مقام معظم رهبری دیدار داشتند که حضرت آقا نکات بسیار مهمی فرمودند که توصیه میکنم متن این بیانات را مطالعه کنید و یا فایل صوتی آن را به دقت بشنوید

ایشان در رابطه با موضوعات مهمی تبیین فرمودند مثل رویکرد غرب در موضوع زن برمبنای سودجویی و لذت‌جویی است، دیدگاه اسلام به موضوع زن، منطقی، استدلالی و عقلانی است و موضوع زن از نقاط قوت دین اسلام است، شعار برابری جنسیتی رویکرد غلطی است، دیدگاه صحیح «عدالت جنسیتی» است، برای حضور زنان در مشاغل اجتماعی و مدیریت‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد، ملاک شایسته سالاری است، اسلام برای حضور اجتماعی و سیاسی زنان دو خط قرمز دارد: ۱- آسیب ندیدن خانواده ۲- لغزشگاه‌های جاذبه جنسی

زنان و به‌خصوص مادران می‌توانند در انتخابات نقش‌آفرین باشند.

مطلب ۲: شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمان و روز جهانی مقاومت

رهبر انقلاب از سلیمانی به عنوان “برادر خوب و عزیز و شجاع و خوشبخت” خود یاد می‌کنند. شهادتش اما؛ قیامتی به پا کرد. شهادت بزرگ او نشان اززنده بودن انقلاب داشت. شهادت سلیمانی، چشمهای غبار گرفته رابازکرد و دشمنان را در برابر عظمت ملت ایران به خضوع واداشت.

از روح بزرگ و مطهر او اراعماق دل تشکر می‌کنیم که موجب چنین تحول و حرکت بزرگ در کشور و منطقه و حتی جهان شد

همچنین شهادت سردار سید رضی موسوی را هم که نقش بسیار مهمی در جبهه مقاومت داشتند را تسلیت عرض می کنیم

مطلب ۳: نهم دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت

یوم الله ۹ دی را باید گرامی داشت و از فراموش شدن این روز بزرگ تاریخی جلوگیری کرد. این حماسه بزرگ، ماندگار و سرنوشت‌ساز، نمایش معجزه الهی، قدرت فکری ملت و قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است. ۹ دی، روز تجلی وحدت ملت ایران حول محور ولایت و نماد ولایت‌مداری، دیانت، بصیرت، دشمن‌شناسی، تکلیف‌گرایی و عمل به‌هنگام مردم ایران اسلامی است. یوم‌اللهی که ملت ایران در این روز تحت عنایات الهی و هدایت‌های ائمه اطهار علیهم السلام و خصوصاً حضرت امام حسین علیه‌السلام بزرگ‌ترین توطئه خارجی و فتنه داخلی علیه انقلاب اسلامی و نظام ولایی را درهم شکست و توطئه گران خارجی و فتنه گران داخلی همسو با بیگانگان را ناکام ساخت. دستیابی به‌فهم و درک درست از عظمت کار ملت ایران در تقابل با فتنه سال ۱۳۸۸ یکی از ابعاد راهبرد حفظ حافظه تاریخی ملی و ابعاد مهم جهاد تبیین است

آغاز سال جدید میلادی و همچنین پنجشنبه روز جهاد و کشاورزی را هم تبریک عرض می کنیم

پروردگارا فرج مولایمان را تعجیل بفرما، مارا از یاران و انصار و اعوان ایشان قرار بده، به ما توفیق شهادت در رکاب امام زمان عنایت فرما، امواتمان را غریق رحمت بگردان ، مریض ها را شفای عاجل عنایت فرما، سایه مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

صدق الله العلی العظیم

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.