حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 97 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
تربیت فرزندانی با نبوغ بالا مانند حاج قاسم
12 ژانویه 2024 - 15:56
شناسه : 546
بازدید 53
2
تربیت فرزندانی با نبوغ بالا مانند حاج قاسم بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.
ارسال توسط :
پ
پ

تربیت فرزندانی با نبوغ بالا مانند حاج قاسم

خطبه های نماز جمعه شهرستان فریمان

خطبه ۱۶۴ مورخ ۱۷ آذر ۱۴۰۲

السلامُ علیکُم و رَحمَة الله

خطبه اول

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین. و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

«عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله وَ اُحَذِّرکُم مِن عِقَابِه»

موضوع بحث ما در خطبه های شش ماه دوم اصول تربیتی اسلام است

تربیت فرزندانی با نبوغ بالا مانند حاج قاسم

بحث در این بود که چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که شبیه حاج قاسم سلیمانی بشوند.

  • اخلاص
  • ارادت و تمسک به اهل‌بیت (ع)
  • شجاعت
  • سخت­کوشی
  • وظیفه شناسی
  • نبوغ (هوش حل مسئله) (قسمت دوم)

مقدمه: درقسمت قبل اشاره شد که تعریف نبوغ اشاره به روند استفاده از ایده‌های نو برای حل مشکلات و روبرو شدن با چالش‌ها است. سردار سلیمانی نیز از نبوغ خاصی برخوردار بود و غامض ترین بحران ها و مشکلات را به موقع و بسیار خوب حل می کرد. همچنین اشاره شد که حدود ۲۰ درصد از نبوغ وراثتی است و ۸۰ درصد مربوط به نوع تعلیم و تربیت است. در دوران جنینی و خردسالی آزمایش های علمی نشان داده است که برخی از کارها برای رشد نبوغ موثر است مانند:

۱-تحرک و ورزش مادر باردار

۲-تغذیه مادر باردار

۳-زایمان طبیعی

۴-استفاده از بازی های لمسی حرکتی

۵-قصه خوانی و صحبت کردن با کودکان

۶-آشنایی کودک با محیط بیرون

اما در دوران کودکی و نوجوانی (بین ۷ تا ۲۱سال) نیز برخی از کارها به هوش و نبوغ فرزند کمک می کند

۷-بازی های حرکتی

می توانید در خانه بالش ها را روی هم بچینید و کودک را به جنب و جوش و حرکت از روی بالش ها تشویق کنید. برای او با مبل و کوسن ها موانع ایجاد کنید و اجازه دهید کودک مسیر عبور خود را پیدا کند، سعی کند مسیر های مختلف را تست کند و به این طریق هوش خود را افزایش دهد.

۸-استقبال از کنجکاوی کودک

کودکان برای رشد شناختی خود به تجربه محیط اطراف احتیاج دارند و رشد ذهنی و تفکر آن ها از طریق تجربه ی اشیا و اتفاقات شکل می گیرد. به این منظور نسبت به کشف دنیای اطراف کنجکاو هستند، دوست دارند همه چیز را تست کنند، تا به شناخت برسند، کاری که شما باید انجام دهید حمایت از کنجکاوی آنها و هدایت آن در مسیر شناختی امن و موثر است. به او اجازه دهید، در حدی که به خود آسیب نزند موارد متفاوت را تجربه کند. از بکن نکن های بی مورد خودداری کنید و جلوی تجربیات تازه ی او را نگیرید، تا بتواند با کنجکاوی مسیر خلاقیت را کشف کند.

۹-معرفی و نام گذاری اشیا برای کودکان

برای این که آن ها بتوانند با اشیا و اطراف خود ارتباط بهتر و کاملتری برقرار کنند، سعی کنید برای همه چیز نام بگذارید و به کودک کمک کنید، که آن ها را با نام بشناسد، با اسم گذاری و تکرار اسامی و رنگ ها به کودکان در شناخت و به خاطر سپاری آن ها کمک کنید. این کار به تقویت قوه ادراکی کودک کمک می کند. پیامبر اکرم(ص) هم برای اسب و شتر ها اسم گذاری می  کردند

۱۰-تشویق کودکان

تشویق کردن کودکان به خاطر کارهایی کوچکی که به تنهایی انجام می دهند، باعث برقراری ارتباط موثر بین بخش های جلویی و میانی مغز آن ها و مرکز احساسات مغز می شود. بنابراین هر زمان از عهده کاری برمی آیند، موفقیت آن ها را ارج بنهید و جشن بگیرید. تشوق کودک باعث خوشحالی کودک و فعال شدن بخش پاداش مغز کودک می شود، که با ترشح مواد شیمایی در مغز به این تشویق پاسخ می دهد و باعث می شود کودک برای دریافت تشویق و درک دوباره ی این حس خوشایند، به انجام فعالیت بیشتر واکنش مثبت نشان دهد.

۱۱-ایجاد فضای خلاق

والدین برای تقویت خلاقیت کودک خود می توانند اتاق کودک را با ابزاری مناسب بچینند، که با توجه به سن کودک بازی کردن با آن ها به رشد هوش و افزایش خلاقیت کودک کمک کند. اسباب بازی و تزییات کودک از وسایلی است، که بهترین کمک را به رشد خلاقیت کودک می کند. زیرا کودک با بازی کردن با این وسایل و دستکاری آن ها خودش را مورد تست و آزمون قرار می دهد، کارایی وسایل را می شناسد. رنگهای مختلف را می بیند، با خراب کردن و سرهم کردن انواع وسایل خلاقیت خود را پرورش می دهد.

۱۲-تشویق کودک به نقاشی کردن

نقاشی کردن به کودکان کمک می کند، با درون خود ارتباط برقرار کنند. نقاشی راهی به درون کودک و وسیله ای برای برون ریزی احساسی است، که ابزاری برای تعامل کودک با خودش است و به او کمک می کند احساسات و انرژی و افکار منفی خود را تخلیه کند. کودک همچنین به کمک نقاشی به ترسیم دنیای اطراف و افزایش توانمندی ذهنی خود می پردازد.

۱۳-استقلال کودک

به کودک خود فضا بدهید، تا بعضی کارها را خود به تنهایی انجام دهد و برای آموزش او حوصله به خرج دهید. اجازه دهید بدون دخالت شما آزمون و خطا کند، و از قبل آزمون، چیزهای تازه یاد بگیرد. به این شکل به او استقلال می دهید، تا از عهده کارهای مناسب سن خودش برآید.

۱۴- بیان معما و استقبال از نوجوان برای حل معماهای واقعی زندگی

انشاء الله بتوانیم این ویژگی شخصیتی را در فرزندان عزیزمان تقویت کنیم.

خدای  متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات امامان معصوم را عنایت فرما، گناهان ما را بریز آبروی ما مریز. امواتمان غریق رحمت بگردان به ویژه روح امام راحل و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای مدافعان حرم را در اعلا علیین با سید و سالار شهیدان ابی عبد الله الحسین محشور بگردان

 

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا، ابی‌القاسم محمّد و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیین المعصومین، سیّما علی امیرالمؤمنین، والصّدیقة الطاهرة سیّدة نساءالعالمین، والحسن والحسین، سیّدی شباب اهل الجنّة، و علی‌بن‌الحسین زین العابدین و سید الساجدین، و محمّدبن‌علی الباقر، و جعفربن‌محمّد الصادق، و موسی بن‌جعفر الکاظم، و علی‌بن‌موسی الرّضا، و محمّدبن‌علی الجواد، و علی‌بن‌محمّد الهادی، والحسن‌بن‌علی العسکری، والحجّة القائم الهادی المهدی. حججک علی عبادک، و امنائک فی بلادک.

اللهم  صلّ علی ائمّة المسلمین، و حماةالمستضعفین، و هداةالمؤمنین.

اوصیکم و نفسی بتقوی اللَّه.

کما قال الله تعالی فی محکم کتابه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

همه برادران و خواهران عزیز و همچنین خود را به رعایت تقوا و گزینش این راه نورانی و پُربرکت دعوت و توصیه میکنم.

سلمان گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

ما مِنْ رَجُلٍ یَتَطَهَّرُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ کَما اُمِرَ، ثُمَّ یَخْرُجُ مِنْ بَیْتِهِ حَتّی یَأتِیَ لِجُمُعَةٍ، وَیَنْصِتَ حَتّیٰ یَقْضِیَ صَلاتَهُ، إلّاکَفّارَةً لِما قَبْلَهُ مِنَ الْجُمُعَةِ.

هیچ مردی نیست که روز جمعه همان‌گونه که فرمان یافته کسب طهارت کند – وضو بگیرد یا غسل کند – سپس از خانه بیرون آمده تا به [محلّ] نمازجمعه برود، و [می‌نشیند و به خطیب جمعه گوش فرا داده] سکوت می‌کند تا نمازش را به پایان برد، مگر اینکه [این عمل او] وسیلۀ بخشش گناهان او قبل از نمازجمعه خواهد بود. (مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ۶١؛ تفسیر ابوالفتوح رازی، ج ۵، ص ٣٢۵)

شهادت آیت‌الله دستغیب سومین شهید محراب (۱۳۶۰ش) را تسلیت عرض می کنم

همچنین گرامی می داریم هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز (۲۰ لغایت ۲۶ آذر)

 

اما مسائل روز:

  • در عرصه بین الملل امروز ۱۷ آذر شصت و سومین روز از مقاومت بی نظیر مردم غزه است. مقاومت شگفت انگیزی که با اهداء بیش از ۱۵۰۰۰ شهید و ۵۰۰۰ هزار کودک چهره جنایتکار اسرائیل را نشان داد.

اما آنچه مهم است شکت اقتدار امپراطوری رسانه ای غرب است

فعالیت‌های خوب رسانه‌ای طیف مقابلِ صهیونیست‌ها، ورق را در حوزه «افکار عمومی» کاملا به نفع ملت مظلوم فلسطین برگرداند و صهیونیست‌ها را از همان روز به بازنده این جنگ تبدیل کرد. پلتفرم‌های دیجیتال و مجازی مثل اینستاگرام، یوتیوب و…هم که کنار صهیونیست‌ها قرار گرفته بودند، حریف کاربران خود در سرتاسر جهان نشدند و این‌طور بود که صهیونیست‌ها افکار عمومی را به طور کامل از دست دادند. کار به جایی رسیده که «الی کوهن»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی می‌گوید اسرائیل دو هفته بیشتر فرصت ندارد و چنانچه به هدفش طی این مدت نرسد، فشار «افکار عمومی» کار را برای صهیونیست‌ها خیلی سخت کرده و «پنجره دیپلماسی نیز بسته خواهد شد.» نگاهی به تظاهرات‌های بی‌سابقه و بزرگی که همه روزه از غرب تا شرق عالم علیه صهیونیست‌ها برگزار می‌شود، بیندازید تا ببینید، پیروز جنگ روایت‌ها، چه کسی است.

  • در عرصه مسائل داخلی

انتخابات مجلس را پیش رو داریم

رهبر انقلاب از از دوقطبی‌های کاذب سخن گفتند. این بدان معنا است که دوقطبی‌سازی، می‌تواند صادق و مفید هم باشد. دوقطبی‌سازی می‌تواند رقابت‌های انتخاباتی را جذاب کرده و فضا را برای مشارکت حداکثری فراهم آورد و خیل بیشتری از مردم را پای صندوق‌های رأی بیاورد. از این رو نباید همیشه به دوقطبی‌سازی نگاه منفی داشت.

دو قطبی حقیقی و غیرحقیقی وجود دارد که در اندیشه‌های امامین انقلاب، دوقطبی حق و باطل، خودی و غیرخودی، انقلابی و غیرانقلابی، استضعاف و استکبار، اسلام ناب‌محمدی(صلی الله علیه و آله) و اسلام آمریکایی، پابرهنه‌ها و مُرفهین بی‌درد، خیر و شر، ایمان و رذالت و… به چشم می‌خورد.

جریان‌های غیرانقلابی در کشور با دوقطبی‌سازی کاذب و فشار بر اذهان عمومی سعی دارند مردم را به سمت منافع حزبی و منافع آمریکا سوق دهند. مثلا با دوقطبی‌سازی گرانی یا استکبارستیزی، تنگی معیشت یا حفظ موشک‌ها و توان نظامی، فشار اقتصادی یا حضور ایران در منطقه، و صلح با آمریکا یا پذیرفتن جنگ، قصد دارند مردم را وادار به همراهی آنان در مذاکره مجدد و تسلیم در برابر آمریکا و اروپا کنند. در جریان شیوع کرونا، علم را مقابل دین قرار دادند، که آن همه تأکید بر بهداشت فردی و اجتماعی دارد.

با بررسی پیامدها و تبعات دوقطبی‌های کاذب، به وضوح متوجه می‌شویم که این پدیده، باعث تخریب تمام چهار راهبرد انتخاباتی «مشارکت»، «سلامت»، «امنیت» و «رقابت» خواهد بود.

پروردگارا فرج مولایمان را تعجیل بفرما، مارا از یاران و انصار و اعوان ایشان قرار بده، به ما توفیق شهادت در رکاب امام زمان عنایت فرما، امواتمان را غریق رحمت بگردان ، مریض ها را شفای عاجل عنایت فرما، سایه مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

صدق الله العلی العظیم

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.