حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 97 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
اصول تربیتی اسلام
12 ژانویه 2024 - 14:50
شناسه : 522
بازدید 22
2

اصول تربیتی اسلام (۱) خطبه های نماز جمعه شهرستان فریمان خطبه ۱۵۶ مورخ ۱۴ مهر ۱۴۰۲ السلامُ علیکُم و رَحمَة الله خطبه اول بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌ الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته […]

ارسال توسط :
پ
پ

اصول تربیتی اسلام (۱)

خطبه های نماز جمعه شهرستان فریمان

خطبه ۱۵۶ مورخ ۱۴ مهر ۱۴۰۲

السلامُ علیکُم و رَحمَة الله

خطبه اول

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین. و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

«عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله وَ اُحَذِّرکُم مِن عِقَابِه»

موضوع بحث ما در خطبه های شش ماه دوم اصول تربیتی اسلام است

شناخت ویژگی های مرد و زن (اقتدار مردانه)

یکی از مسائلی که باعث می شه شما در انجام فردیت گرفتار بشوید، نشناختن اساس و بنیان روانی جنس مکملتونه. در یک خانوم چی می گذرد؟ در یک آقا چی می گذرد؟ اگر قرار باشه ما برحسب دریافت ها و گرایش های خودمان این زندگی مشترک را قضاوت کنیم درگیری ش قطعی ست. حتما چالش هایش را ایجاد می کند. بریم بشناسیم بنیان های روانی زن و مرد را تا به کمک این مسائل بتوانیم سبک کنیم زحمت خودمان را و وسیع کنیم آثار و نتایجش را. می خواهیم بدانیم زن ها چه جور موجوداتی هستند و آقایون چه جور اعجوبه هایی.

مفهوم اقتدار مرد:

برای فهم این از این مثال آغاز می کنم در بدن انسان اعضا و احشایی وجود دارد مثل قلب و ریه و کلیه و کبد که هرکدام مشغول یک کارکردی هستند. پس یک گردش خون، حرکت، تنفس را ممکن می کند. اگر این اعضا بخواهند به کارکردهایشان برسند باید مستقر بر پایه ای باشند که آن پایه در بدن اسکلت است. تجسم بکنید اگر اسکلت را که پایه ی کارکردهای اعضای بدن است از بدن جدا کنیم اعضا برحسب وجود قادر به کارکرد نیستند روی زمین پهن و لهیده رها نی شوند. چون مستقر بر پایه شان نبودند. طبق این مثال مرد داری یک آثار و نتایجی است محبت و معیشت و خدماتی داره که کارکردهای مرد را شامل می شود. اگر انتظار داریم این کارکردها درست عرضه شود باید مراقب پایه ای باشیم که در روان مرد نقش بنیانی و اسکلتی دارد. چی اینجا بگذاریم خوب است؟ لابد مفاهیمی را مثل غرور، قدرت، غیرت، شجاعت، مدیریت می شمارید. اینها همه آثار یک مفهوم اساسی به نام اقتدار است. خداوند مرد را بر پایه ی اقتدار آفرید. بریم نشانه های اقتدار را در جسم و روان مرد ببینیم. نشانه های اقتدار در جسم مرد: در جسم: پوست را ضخیم آفرید در حالی که در خانوم نازک و شفاف است. آقایون دیدید به امورات و وسائل هجوم می برند؟ درحالی که خانوم ها با ملاحظه و احتیاط عمل می کنند؟ یه بخش مربوط به اینه. عضلات را در مرد حجیم آفریده نزدیک به یک دوم وزن آقایون عضله است در حالی که این میزان در خانوم ها حدود یک سوم وزنشونه. می خواهیم یه راهپیمایی انجام بدیم. چه اتفاقی می افته؟ آقایون جلو می افتند. استخوان بندی در مرد محکم و مقتدر آفریده شده درحالی که در خانوم ظریف و سست است. مشاهده کردید آقایون با آقایون وقتی می خواهند خوش وبش بکنند گاهی ضربه می زنند؟ می کوبد به پشت دوستش:خوبی؟ مشت می زند به شانه اش چطوری؟ دستشو می کشه بریم. هل می ده راه بیفت. یه دونه از این کارارو با خانوم بکن می گه چرا می زنی؟ آزار داری؟ او را زحمت حساب می کند. فشار حساب می کند. صدا را بم آفریده تارهای صوتی و عضلات حلقی را طوری در مرد طراحی کرده که تولید یک صدای درشت و پرطنینی را می کند. گاهی مرد دارد با زن حرف می زند خانوم می گه چرا داری داد می زنی؟ داد نمی زنم. سوال پرسیدی دارم جوابتو می دم. می خوای اصلا حرف نزن. می گه خب نه شما داری داد می زنی. عصبانی ای. عصبانی نیستم اگر شما نکنی.

نشانه های اقتدار در روان مرد: ۱) جرئت و جسارت در مرد، اساسی ترین عنوانی که خداوند برای تامین اقتدار به مرد داده جرئت و جسارته. در حالی که خانوم ها اهل پرهیز و کناره گیری هستن.

استفاده ی غلط از جرئت و جسارت: ۱- آقایون از این جرئت جسارته استفاده ی خوبی نمی برند. برخی از خطاهای رفتاری آقایان در بهره گیری از جرئت و جسارت این چیزهاست: یکی این که خانوم هارو تحقیر می کنند. شما خانوما از سوسکی می ترسید. ۲- کار دومشون اینه نمایش قدرت می دن جای رایجش کجاست؟ رانندگی. خانومه می گه علی یه کم آروم تر. من هنوز سرعت نرفتم. سرعت برم چی می گی ۳- کار سومش اینه تهدید و آزار  سهوی در قالب شوخی است . مثلاً  خانمی گفت با شوهرم خواستیم بریم سفر لب جاده که رسیدیم به من گفت خب خانوم کمربندتو ببند اشهدتو بخون تا راه بیفتیم. گفتم داریم می ریم سفر دیگه. یه حرف شیرینی بزن به دل آدم بشینه. ولی مرد با این روش اشتباه می خواهد قدرت خود را نشان دهد.

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:

«فدارها علی کل حال واحسن الصحبة لها فیصفو عیشک (۳) ; همیشه با همسرت مدارا کن، و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود .»

از تکبر و خشونت بپرهیز

۴- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«خیر الرجال من امتی الذین لایتطاولون علی اهلیهم و یحنون علیهم ولا یظلمونهم (۴) ; بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند .»

این روش ها برای نشان دادن جرأت و جسارت درست نیست بلکه نشانه درست اقتدار در مرد: امنیت بخشی و استحکام بخشی به زندگی است. که در هفته های آینده بیشتر توضیح خواهیم داد

 

خدای  متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات امامان معصوم را عنایت فرما، گناهان ما را بریز آبروی ما مریز. امواتمان غریق رحمت بگردان به ویژه روح امام راحل و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای مدافعان حرم را در اعلا علیین با سید و سالار شهیدان ابی عبد الله الحسین محشور بگردان

 

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا، ابی‌القاسم محمّد و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیین المعصومین، سیّما علی امیرالمؤمنین، والصّدیقة الطاهرة سیّدة نساءالعالمین، والحسن والحسین، سیّدی شباب اهل الجنّة، و علی‌بن‌الحسین زین العابدین و سید الساجدین، و محمّدبن‌علی الباقر، و جعفربن‌محمّد الصادق، و موسی بن‌جعفر الکاظم، و علی‌بن‌موسی الرّضا، و محمّدبن‌علی الجواد، و علی‌بن‌محمّد الهادی، والحسن‌بن‌علی العسکری، والحجّة القائم الهادی المهدی. حججک علی عبادک، و امنائک فی بلادک.

اللهم  صلّ علی ائمّة المسلمین، و حماةالمستضعفین، و هداةالمؤمنین.

اوصیکم و نفسی بتقوی اللَّه.

کما قال الله تعالی فی محکم کتابه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

همه برادران و خواهران عزیز و همچنین خود را به رعایت تقوا و گزینش این راه نورانی و پُربرکت دعوت و توصیه میکنم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
مَنْ أتَی الجُمُعَةَ إیماناً وَاحْتِساباً استَأنفَ العَمَلَ. (من لایحضره الفقیه، ج ١، ص ۴٢٧)
هر کس از روی ایمان و با قصد پاک و برای خشنود ساختن خداوند، به نمازجمعه آید، اعمال خود را از سر گیرد.
«استأنف العمل» ، کنایه از آن است که خداوند گناهان گذشته او را بخشیده و کارها را از نو آغاز نماید.

مجدداً میلاد مسعود پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) را تبریک عرض می کنم

رویکرد راهبَری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام صادق سلام الله علیه در دوران بابرکت امامت ۳۴ ساله‌شان، راهبُرد جهاد تبیین بود. ایشان در میدان مبارزه با همه جریانات فکری به مخالفت برخاستند تا عقاید باطل را بکوبند و اندیشه‌های منحرف را اصلاح کنند و عقاید ناب اسلامی را به تشنگان حقیقت هدیه نمایند. شهید مطهری درباره پیچیدگی زمانه امام صادق علیه السلام می‌گوید: «آن هدفی که در دوره امام حسین(ع)، شمشیر انجام می‌داد، در دوره امام صادق(ع) درس، کتاب، بیان و قلم انجام می‌دهد. شرایط زمانی امام صادق(ع) با شرایط زمانی امام حسین(ع) دوتاست. در شرایط زمانی امام حسین(ع) فقط یک یزید قلدر در مقابل اسلام است. اسلام مسأله‌ای ندارد جز این‌که با این قلدر روبه‌روست، ولی در زمان امام صادق(ع) علاوه بر قلدرها که باید با آنها مبارزه کرد و مبارزه می‌کردند، مهم‌تر از مبارزه با قلدرها، مبارزه با گروه‌های فکری انحرافی است. در آن جو، ملحدها، زندیق‌ها، ماتریالیست‌ها و مادیین به‌وجود آمدند، مکتب خودشان را تشکیل دادند و آزادانه به نشر عقاید خود پرداختند. مسیحی‌ها آزادانه حرفشان را می‌زدند، صائبی‌ها عقاید خود را می‌گفتند، زردشتی‌ها و یهودیان نیز هر کدام، افکار و عقاید خود را بازگو می‌کردند. اگر امام حسین(ع) در زمان امام صادق(ع) بود، همان روش امام صادق(ع) را عملی می‌کرد، یعنی شیوه پرورش خود را نشر علم، بازگویی عقاید صحیح و پرورش شاگردان قرار می‌داد»(سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، ص۱۹۱- ۱۹۲).

هفته دفاع مقدس و هفته وحدت را گرامی می داریم

 

اما مسائل روز:

طالبانیسم فرانسوی

ر روزهای اخیر از ورود ۳۰۰ دانش‌آموز محجبه فرانسوی به مدارس جلوگیری شده است. واقعاً چه تفاوتی بین طالبان که از تحصیل دختران ممانعت به‌وجود می‌آورد با فرانسه‌ای که اجازه تحصیل به دختران با حجاب نمی‌دهد وجود دارد؟ مدعی دموکراسی در صف اول مبارزه با حجاب دانش‌آموزان است. در دهه اخیر شاهد مضحکه‌ای به نام آزادی به سبک فرانسوی در محیط‌های آموزشی و فرهنگی این کشور هستیم.

* سال ۱۹۸۹؛ اخراج سه دانش‌آموز فرانسوی به‌دلیل حجاب اسلامی.

* سال ۱۹۹۲؛ صدور بخشنامه ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه.

* سال ۲٠٠۴؛ تصویب قانون ممنوعیت حجاب در اماکن عمومی از جمله مدارس و اخراج حداقل ۱۱ دانش آموز دختر به خاطر حجاب در مدارس.

* سال ۲٠۱٠؛ تصویب قانون ممنوعیت پوشاندن کامل سر و صورت و ممنوعیت استفاده از بُرقع.

* سال ۲۰۱۴؛ اخراج ۱۳۰ دانش آموز مسلمان به‌دلیل پوشش اسلامی.

* سال ۲٠۱۵؛ اخراج حداقل ۲۰ دانش آموز در ۵ ماه اول سال.

* سال ۲۰۲۳(ماه اوت)؛ ممنوعیت پوشیدن عبای اسلامی برای دختران مسلمان.

* سال ۲٠۲۳(سپتامبر)؛ آغاز به کار گشت بی‌حجابی اجباری در فرانسه با ۲۰۰۰ نیرو و محرومیت ۳۰۰ دانش آموز از ورود به مدرسه.

علت اصلی این اقدامات این است که به گزارش رویترز، فقط در سال ۲۰۰۶ بیش از چهار هزار نفر در فرانسه به اسلام گرویده‌اند. بر همین اساس، کشور فرانسه در سال‌های اخیر تلاش کرده تا فشار گسترده و مستمری را بر روی جمعیت مسلمان این کشور وارد کند تا جلوی انتشار اسلام در این قاره گرفته شود. ایجاد محدودیت مداوم بر پوشش دانشجویان مسلمان که زمینه را برای اخراج آنها از مدارس و دانشگاه‌ها فراهم می‌کند، در همین راستا صورت می‌گیرد. سیاستگذاران فرانسوی به‌دلیل وابستگی‌های پنهان با لابی صهیونیسم، همواره در تلاش برای اسلام‌هراسی گام بر می‌دارند.

بهانه‌ی این اقدام دولت فرانسه، پوشیدن لباسی به نام «عبا» از سوی دانشجویان مسلمان است. دولت فرانسه، این اقدام را تبلیغ اسلام در فضای دانشگاهی معرفی کرده است.

این کشور مدعی آزادی و سکولاریسم است اما در عمل، به‌دنبال ایجاد فضایی برای فشار به ادیان الهی و پیش بردن فضای ولنگاری اخلاقی است. در واقع چیزی که این روزها در فرانسه جریان دارد، آزادی پوشش نیست؛ اجبار به بی‌پوششی است. به بهانه‌ی آزادی و سکولاریسم، ایدئولوژی‌های منحرف مانند همجنسبازی و برهنگی در این کشور مطرح می‌شود.

این در حالی است که به‌تازگی وزارت کشور فرانسه اعلام کرده‌است که ۱۱۸ زن در سال ۲۰۲۲ در این کشور به ظاهر متمدن اروپایی توسط همسر یا همسر سابق خود کشته شده‌اند؛ آماری که نشان می‌دهد در فرانسه به طور متوسط هر سه روز یک زن کشته می‌شود

پروردگارا فرج مولایمان را تعجیل بفرما، مارا از یاران و انصار و اعوان ایشان قرار بده، به ما توفیق شهادت در رکاب امام زمان عنایت فرما، امواتمان را غریق رحمت بگردان ، مریض ها را شفای عاجل عنایت فرما، سایه مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

صدق الله العلی العظیم

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.