حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 97 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
اصول تربیتی اسلام (درمان لجبازی کودکان (۲))
12 ژانویه 2024 - 15:09
شناسه : 526
بازدید 24
3
اصول تربیتی اسلام (درمان لجبازی کودکان (2)) در هفته گذشته انواع لجبازی کودکان و ریشه های آن را بررسی کردیم و عرض کردیم که سختگیری والدین آسیب های زیادی دارد
ارسال توسط :
پ
پ

اصول تربیتی اسلام (درمان لجبازی کودکان (۲))

خطبه های نماز جمعه شهرستان فریمان

خطبه ۱۵۷ مورخ ۲۱ مهر ۱۴۰۲

السلامُ علیکُم و رَحمَة الله

خطبه اول

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین. و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

«عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله وَ اُحَذِّرکُم مِن عِقَابِه»

موضوع بحث ما در خطبه های شش ماه دوم اصول تربیتی اسلام است

اصول تربیتی اسلام (درمان لجبازی کودکان (۲))

در هفته گذشته انواع لجبازی کودکان و ریشه های آن را بررسی کردیم و عرض کردیم که سختگیری والدین آسیب های زیادی دارد مانند اینکه  بچه از شما فاصله میگیرد، در بچه روحیه انتقام در وجودش شکل میگیرد ،سختگیری روی روح و روان طرف مقابل اثر میگذارد و او را عصبی می کند و نتیجه عصبانیت ایجاد هیجانات است.وقتی هیجان ایجاد شد کار های غیر عقلانی انجام می شود  مانند  فرار از محیط خانه ، افسردگی و … .

راهکار اول: پیشگیری از وقوع لجبازی با رفع موارد ۱۲ گانه ای که هفته پیش عرض کردیم

راهکار دوم: در برخی از موارد  محبت و رافت نسبت به فرزند داشته باشیم و احترام او را حفظ کنیم.(محبت و رافت حقیقی بر اساس نیاز او) به ویژه در جاهاییکه احساس می کنیم لجبازی ناشی از حس ابراز شخصیت نوجوان است.

راهکار سوم: در برخی از موارد همدردی و همدلی داشته باشیم و آنها را درک کنیم. گاهی اوقات ما باید بچه ها را بفهمیم چون آنها گاهی واقعا نمی فهمند منظور ما چیست. به درستی احساسمان را منتقل کنیم

راهکار چهارم: در برخی از موارد بی اعتنایی البته بی اعتنایی هدفمند. توجه نتیجه اش تقویت رفتار است. مثلا بچه لجبازی میکند میگویید چته؟ گشنته تشنته؟؟  بچه هم از اینکه به او توجه میکنند لذت میبرد و اینکار را تکرار خواهند کرد.

راهکار پنجم: در برخی از  موارد ایجاد مشغولیت جواب می دهد زیرا خیلی مواقع لجبازی بچه ها ریشه اش در بیکاری آن هاست.

راهکار ششم: رفتار الگویی: به بچه ها گاهی یاد دهیم که چگونه خواسته اش را درخواست کند البته به صورت عملی، مثلا خود شما اگر از همسرتان خواسته ای دارید داد نزنید و قهر نکنید. ما هیچ سیستمی برای آموزش اینکه چگونه خواسته ها را مطرح کنیم نداریم.

ما باید در خانه رفتار الگویی داشته باشیم و بچه یاد دهیم برای رسیدن به خواسته اش از گریه و لجبازی و پافشاری استفاده نکند و بجای آن گفتگو و صحبت کند.

نکته مهم: توجه افراطی ممنوع: هیچ موقع در حوزه ارتباطی با بچه ها به سمت توجه زیاد نرویم.

توجه دو صورت است: توجه محسوس و توجه نامحسوس

یعنی من حواسم به بچه هست و به او توجه دارم ولی نمیگذارم خود بچه بفهمد. مثلا روی تکلیف او حساس هستید ولی نگذارید بچه بفهمد.

بهترین کمک و محبت به بچه ها این است که بگذارید خودشان راه حل برای مشکلشان پیدا کنند. سخنرانی ها و نصیحت کردن عموما نتیجه معکوس دارند. نوجوانان اغلب نصایح و سخنرانی های شما را نمی فهمند یا نمی شنوند، به خصوص اگر قبلاً ناراحت شده باشند. ما باید کاری کنیم که فرزندانمان خودشان به نتیجه گیری درست برسند و راه حل های خودشان را پیدا کنند. این امر به تجربیات زندگی آنها اضافه می کند و باعث می شود نوجانان ما در آینده تصمیم گیری هوشمندانه ای داشته باشند.

بگذارید نوجوان شما بداند که به او و توانایی هایش برای حل مشکلات اعتماد دارید. بگذارید خودشان سعی کنند مسائل را حل کنند و راه حل های خودشان را داشته باشند.

خدای  متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات امامان معصوم را عنایت فرما، گناهان ما را بریز آبروی ما مریز. امواتمان غریق رحمت بگردان به ویژه روح امام راحل و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای مدافعان حرم را در اعلا علیین با سید و سالار شهیدان ابی عبد الله الحسین محشور بگردان

 

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا، ابی‌القاسم محمّد و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیین المعصومین، سیّما علی امیرالمؤمنین، والصّدیقة الطاهرة سیّدة نساءالعالمین، والحسن والحسین، سیّدی شباب اهل الجنّة، و علی‌بن‌الحسین زین العابدین و سید الساجدین، و محمّدبن‌علی الباقر، و جعفربن‌محمّد الصادق، و موسی بن‌جعفر الکاظم، و علی‌بن‌موسی الرّضا، و محمّدبن‌علی الجواد، و علی‌بن‌محمّد الهادی، والحسن‌بن‌علی العسکری، والحجّة القائم الهادی المهدی. حججک علی عبادک، و امنائک فی بلادک.

اللهم  صلّ علی ائمّة المسلمین، و حماةالمستضعفین، و هداةالمؤمنین.

اوصیکم و نفسی بتقوی اللَّه.

کما قال الله تعالی فی محکم کتابه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

همه برادران و خواهران عزیز و همچنین خود را به رعایت تقوا و گزینش این راه نورانی و پُربرکت دعوت و توصیه میکنم.

علی علیه السلام فرمود:
ثَلاثَةٌ إنْ أنْتُمْ خالَفْتُمْ فِیهِنَّ أَئِمَّتَکُم هَلَکْتُمْ:
جُمُعَتُکُمْ، وَجِهادُ عَدُوِّکُمْ، وَمَناسِکُکُمْ.
سه چیز است که اگر در آن با پیشوایانتان به مخالفت برخیزید نابود می‌شوید: نمازجمعه، جهاد با دشمنان، و مناسک حجّتان( مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ٧)

  1. ادای احترام می کنیم به ساحت مقدس پنجمین شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی (۱۳۶۱ش)
  2. همچنین در رابطه با عزیزان معلول و سالمند و به ویژه نابینایان عزیز، از همه عزیزانی که در بهزیستی و خیریه های مختلف مثل خیریه شکوفه ها و … به این عزیزان کمک می کنند تشکر می کنیم
  3. همچنین هفته پیوند اولیاء و مربیان است که امیدواریم با تقویت انجمن های اولیاء و مربیان زمینه بهتری برای تعلیم و تربیت نسل آینده ایجاد شود
  4. سه‌شنبه۲۵ مهر روز جهانی ریشه‌کنی فقر است که از همه مردم شریف و خیرین فریمان که نسبت به فقرا خیلی اهتمام دارند تشکر می کنیم. همین جا در روز شنبه، زلزله مهیبی بخش‌هایی از کشور مسلمان و برادر افغانستان را لرزاند و منجر به کشته و زخمی‌شدن برادران و خواهران دینی‌مان و وارد شدن خسارات مالی فراوان در استان هرات، خصوصاً مناطق روستایی این منطقه گردید.

ضمن عرض تسلیت به مردم داغدیده و مظلوم افغانستان خصوصا برادران و خواهران مهاجرمان در ایران، همه مردم عزیز و ایثارگرمان را به اهدای کمک‌های نقدی و اقلام مورد نیاز عزیزان رنج‌دیده فرا می‌خوانیم.

 

اما مسائل روز:

طوفان الاقصی در چند روز گذشته مختصات یک جنگ ترکیبی را دارد؛ غافلگیرانه و سریع، همه‌جانبه (زمین‌وهوا، چریکی و کلاسیک)، سایبری، تبلیغاتی، روانی، رسانه‌ای، اطلاعاتی و امنیتی. این نوع عملیات در نوع خود در مقیاس چند گروه مقاومت در محدوده‌ای مانند غزه و باامکاناتی به شدت ناچیز؛ یک اقدام شگفت‌انگیز و بهت‌آور است.

پس از طوفان الاقصی دیگر نه رژیم صهیونیستی رژیم سابق است و نه جبهه مقاومت، جبهه سابق! با این تفاوت که رژیم غاصب رو به زوالِ سریعتر نهاده و مانند یک جسم ضعیفِ زمین‌گیر رو به مرگ است اما در مقابل جبهه مقاومت بسان یک جوان بالیده و بانشاط و روی پای خود ایستاده است. و اتفاقا از مهم‌ترین مختصات این عملیات خودکفایی مقاومت و جوانان سلحشور ومومن گروههای مختلف سرایا القدس و عزالدین قسام و کتائب الاقصی و… در همه مراحل طراحی و عملیات و پشتیبانی است که نشان از “بلوغ و کمال” مقاومت فلسطین دارد.

  • صهیونیست ها تنها ۸/۱ از اراضی اشغالی را خریدند ولی ۲/۹۸ آن را به زور از فلسطینی ها گرفتند، با کشتارهای دسته جمعی مانند کشتار صبرا که در سال ۱۹۸۵ شارون در عرض ۳ روز بیش از ۳۰۰۰ فلسطینی ساکن در اردوگاه را قتل عام کرد.
  • در دنیا تنها کشوری که آپارتاید سیاسی دارد اسرائیل است . در قطعنامه ۳۳۷۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۷۵ میلادی به تصویب رسید دو کشور آفریقای جنوبی و اسرائیل به‌عنوان سیستم‌های نژادپرست محکوم شدند.

مقام معظم رهبری در ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ فرمودند: علاج اساسی و زیربنائی مسئله‌ی فلسطین، همان مطلبی است که ما چند سال قبل گفتیم و در مراکز مهمّ بین‌المللی هم این ثبت شده است؛ از همه‌ی مردم فلسطینیّ‌الاصل، از هر مذهبی ــ چه مسلمان، چه مسیحی، چه یهودی؛ نظرخواهی بشود ، یک حکومتی با رأی عمومی مردم باید سرِ کار بیاید که درباره‌ی مسائل فلسطین تصمیم‌گیری کند

  • مقاومت اسلامی خود را برای یک نبرد دراز مدت چندماهه آماده کرده است و این اهداف را در طی مراحلی مدّ مظر دارد:

* بتواند با اسرای صهیونیست حداکثر زندانیان خود را که به ۵۰۰۰ نفر بالغ می‌شود، آزاد کند.

* بتواند محاصره حدوداً ۲۰ساله غزه را بشکند و شرایط را برای زندگی مردم بی‌پناه و مظلوم غزه راحت‌تر کند.

* شرایط را برای اتصال غزه با کرانه باختری فراهم کند و غزه دوم را در آن منطقه پدید آورد.

* شرایط را برای آزادسازی الجلیل در شمال فلسطین با کمک مقاومت لبنان فراهم سازد. و سرانجام صهیونیستها را در تل آویو و بیت المقدس در حصاری از جمعیت فلسطینی قرار دهد.

امروز هم همه انشاء الله در راهپیمایی حمایت از مردم مظلوم فلسطین شرکت خواهیم کرد

پروردگارا فرج مولایمان را تعجیل بفرما، مارا از یاران و انصار و اعوان ایشان قرار بده، به ما توفیق شهادت در رکاب امام زمان عنایت فرما، امواتمان را غریق رحمت بگردان ، مریض ها را شفای عاجل عنایت فرما، سایه مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

صدق الله العلی العظیم

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.